Poczta Polska poinformowała, iż od 1 stycznia 2025 roku niektóre podmioty będą musiały korzystać z systemu e-Doręczeń. Tym samym rozpoczął się nowy etap wdrożenia usługi doręczeń elektronicznych.
Nowa era e-Doręczeń?
Od 1 stycznia 2025 roku z e-Doręczeń obowiązkowo mają korzystać podmioty publiczne, na przykład samorządy i urzędy oraz osoby wykonujące zawód zaufania publicznego, na przykład notariusze, adwokaci i księgowi. Oznacza to, iż te podmioty te nie będą już drukować, pieczętować i wysyłać pocztą tradycyjną poleconych listów do obywateli – zamiast tego będą wysyłać je przy użyciu e-Doręczeń.
– Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz oraz konieczności odbierania listów poleconych urzędowych czy korespondencji pomiędzy firmami i zwykłymi osobami w tradycyjnej, papierowej, formie – stwierdził Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej odpowiedzialny za jej cyfryzację.
Żeby skorzystać z nowej usługi, należy założyć adres do e-Doręczeń (ADE). Można to zrobić na stronie edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl. Osoba fizyczna, która założy swój ADE, może następnie aktywować usługę e-Doręczeń: po zalogowaniu do swojej skrzynki, w menu po lewej stronie należy wybrać zakładkę „usługi dodatkowe”. Dzięki temu można nie tylko odbierać elektronicznie listy polecone, ale też wysyłać je innej osobie fizycznej, posiadającej ADE, z walorem potwierdzenia odbioru. System daje także możliwość dodawania załączników oraz dostęp do pełnej historii korespondencji.
Zdaniem Poczty Polskiej, korzystanie z tej usługi jest tak proste jak obsługa e-maila, ale jest bezpieczniejsze. Co więcej, platforma gwarantuje dostęp do przesyłek 24/7 z dowolnego miejsca, w którym tylko jest dostęp do Internetu.
Zakładanie ADE nie jest jednak obowiązkowe dla osób fizycznych.
– jeżeli obywatel tego nie zrobi, Poczta przez cały czas będzie wysyłała mu listy polecone w tradycyjnej, papierowej formie – podkreśla Poczta Polska.
Docelowo odbiór e-doręczeń ma być możliwy również w ramach aplikacji mObywatel. Aby sprawdzić, czy urząd, do którego chce się wysłać korespondencję, korzysta już z e-Doręczeń, wystarczy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/sprawdz-czy-twoj-urzad-korzysta-z-e-doreczen.
Czytaj też: Poczta Polska zbiera elektroodpady
Źródło: pap.pl
Fot.: Canva (joebelanger)