Zarząd Województwa Podkarpackiego przeciw planom budowy CPK bez szprychy kolejowej do Rzeszowa

nadwisla24.pl 2 dni temu

Zarząd Województwa Podkarpackiego przyjął stanowisko wyrażające sprzeciw wobec wykluczenia Podkarpacia z planów budowy szybkich połączeń kolejowych w ramach CPK. W tej sprawie w Jasionce, tuż obok portu lotniczego, na stacji PKP Jasionka-Lotnisko, odbyła się konferencja prasowa.

Marszałek Władysław Ortyl, który rozpoczął konferencję, podkreślał, iż plany nowego rządu dotyczące szybkich połączeń kolejowych rodzą wiele obaw, gdyż wykluczają Podkarpacie z tej sieci komunikacyjnej. Tymczasem zaproponowane wcześniej przez rząd Prawa i Sprawiedliwości połączenia w ramach 10 tzw. szprych otwierały komunikacyjnie województwo podkarpackie i dawały mu szansę na szybkie połączenia ze stolicą. Co więcej, nowa sieć połączeń kolejowych pojawiła się już w wielu dokumentach strategicznych:

PODKARPACIE MA ZAPISANE W SWOJEJ STRATEGII, W SWOICH DOKUMENTACH, W SWOICH WSZYSTKICH DZIAŁANIACH I PROJEKTACH TEN UKŁAD KOMUNIKACYJNY, KTÓRY MIAŁ SŁUŻYĆ DLA DOJAZDU DO CPK, A JEDNOCZEŚNIE SAM W SOBIE MIAŁ BYĆ NOWOCZESNYM ROZWIĄZANIEM KOMUNIKACYJNYM W NASZYM KRAJU – MÓWIŁ MARSZAŁEK WŁADYSŁAW ORTYL.

Mówiąc o planach rządu Donalda Tuska marszałek powiedział:

PRZYPOMINA MI SIĘ SYTUACJA, JAK KIEDYŚ ODSTĄPIONO OD REALIZACJI DROGI EKSPRESOWEJ S19 W DOKUMENTACH PROGRAMOWYCH I POLITYCZNYCH PLATFORMY OBYWATELSKIEJ I PSL. TO JEST SYTUACJA ANALOGICZNA – WSKAZAŁ WŁADYSŁAW ORTYL.

W czasie konferencji zostały zaprezentowane plansze przedstawiające plany połączeń kolejowych zaproponowanych wcześniej przez PiS, w ramach 10 szprych oraz nowe rozwiązania – proponowane przez rząd PO, w których nie ma zupełnie Rzeszowa i Podkarpacia:

TE MAPY WYRAŹNIE POKAZUJĄ, JAKIE SĄ RÓŻNICE W KONCEPCJACH ROZWOJU. NA TYCH MAPACH WIDAĆ, ŻE POWINNIŚMY I MOŻEMY JEŹDZIĆ PRZEZ KRAKÓW DO WARSZAWY. TO, CO SIĘ W TYM UKŁADZIE DZIEJE JEST NIEPOKOJĄCE. PRZYPOMNĘ, ŻE JESTEŚMY WAŻNYM WĘZŁEM KOMUNIKACYJNYM, STRATEGICZNYM, Z PUNKTU WIDZENIA POMOCY UKRAINIE, TEŻ W PRZYSZŁOŚCI ODBUDOWY UKRAINY I TO TRZEBA ZAUWAŻAĆ. PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO WIELKICH INWESTYCJI NA LOTNISKU. ZA NAMI BUDUJE SIĘ CENTRUM OBSŁUGOWE SAMOLOTÓW. TO NIE PRZYPADKIEM RZESZÓW ZOSTAŁ WYBRANY NA LOKALIZACJĘ TAKIEJ INWESTYCJI. A DZIŚ MAMY ODWROTNĄ SYTUACJĘ, KIEDY JESTEŚMY Z TYCH PLANÓW I REALIZACJI SKREŚLANI. I TO NAS BARDZO NIEPOKOI.

Marszałek podkreślał, iż konieczny jest nacisk polityczny w tej sprawie, zwłaszcza, iż wcześniejsze plany budowy CPK i 10 szprych kolejowych, były dobrze odbierane w Brukseli.

W SZCZEGÓLNOŚCI BARDZO DOBRZE ODBIERANY BYŁ UKŁAD KOMUNIKACYJNY SZPRYCH, KTÓRE ZOSTAŁY ZAPLANOWANE I PRZYGOTOWANE PROJEKTOWO.

Marszałek mówił także o mieszkańcach południa Podkarpacia, którzy stracili przez rządowe plany możliwość szybkich połączeń do Rzeszowa i dalej do centralnej Polski.

Stanowisko Zarządu Województwa Podkarpackiego wyrażające sprzeciw wobec wykluczenia województwa podkarpackiego z planów budowy szybkich połączeń kolejowych w ramach CPK

Wyrażamy stanowczy sprzeciw – nie akceptujemy pominięcia województwa podkarpackiego w rządowych planach rozwoju infrastruktury kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Decyzja obecnego rządu jest dla nas zupełnie niezrozumiała, niesprawiedliwa i wielce krzywdząca. Przede wszystkim wyklucza ona nasz region z wielkiego projektu rozwojowego, a tym samym zamyka mieszkańcom Podkarpacia drogę do poprawy jakości życia, rozwoju gospodarczego i społecznego, a przede wszystkim do zwiększenia stopnia bezpieczeństwa, które w kontekście toczącej się tuż za naszą wschodnią granicą wojny, jest niezmiernie istotne.

Szczególnie niekorzystne decyzje prezentowane przecz obecny rząd dotyczą:

1. Braku bezpośredniego połączenia Podkarpacia z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym.

2. Braku budowy kolei szybkich prędkości na południe województwa podkarpackiego do Sanoka i Krosna przez Brzozów.

3. Zaniechania podwyższania parametrów linii kolejowej dotyczących prędkości w kierunku Przemyśla i Medyki.

Rezygnacja z budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Rzeszowa do Warszawy, tworzy „kolejową białą plamę” w południowo-wschodniej Polsce. Pozbawia szans dalszego, szybkiego rozwoju Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, który jest najważniejszym hubem transportowym i humanitarnym, przy granicy z Ukrainą, która objęta jest działaniami wojennymi.

W tym kontekście nasz region powinien zostać potraktowany priorytetowo, także z racji przyszłej powojennej odbudowy kraju wschodnich sąsiadów. Pozycja Rzeszowa i Podkarpacia po wybuchu wojny zmieniła się diametralnie. Staliśmy się niezwykle istotnym graczem na arenie międzynarodowej, zyskując szanse na rozwój w wielu obszarach.

Niezrozumiałe są działania obecnego rządu, które zahamują zrodzony potencjał i przekreślą nasze szanse na zdynamizowanie procesów rozwojowych. Jest także zaprzeczeniem idei zrównoważonego rozwoju kraju, która jest fundamentalna, również w kontekście polityk Unii Europejskiej.”

Propozycja 10 szprych kolejowych, przygotowana przez rząd Mateusza Morawieckiego

[See image gallery at nadwisla24.pl]

Grafiki nowej wizji połączeń kolejowych, zaproponowane przez obecny rząd RP

[See image gallery at nadwisla24.pl]

Autor tekstu: Monika Konopka
Autor zdjęć: Anna Magda
Biuro Prasowe UMWP

Idź do oryginalnego materiału