Rosnące koszty ogrzewania zmuszają większość z nas do oszczędzania. Niestety niskie ceny węgla często są jedną z przesłanek, iż możemy mieć do czynienia z oszustami. Takich sygnałów ostrzegawczych jest jednak więcej. Oszustwa "węglowe" najczęściej wiążą się z pobraniem zaliczki bez późniejszego dostarczenia towaru, choć zdarzają się również bardziej wyszukane metody.
REKLAMA
Oszustwa "na węgiel" to plaga w okresie grzewczym. Przestępcy wykorzystują różne sposoby
O problemie oszustw "na węgiel" przypomniała lubuska policja. Jak dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego pod koniec ubiegłego miesiąca, 27 listopada 2024 roku funkcjonariusze otrzymali zgłoszenie od jednej z mieszkanek powiatu wschowskiego. Kobieta zamówiła za pośrednictwem internetu tonę ekogroszku. Znaleziona przez nią witryna do złudzenia przypominała oficjalny sklep oferujący sprzedaż węgla, więc bez wahania zapłaciła za zamówienie przelewem internetowym. Pieniądze zniknęły z konta, a pokrzywdzona nigdy nie zobaczyła towaru. Podobnych ofert niestety nie brakuje w sieci. Fałszywe firmy najczęściej kuszą swoje ofiary niskimi cenami i szybkim terminem dostawy, co skłania wiele osób do wpłacenia zaliczki. Niekiedy możemy też spotkać się z próbami wyłudzenia naszych danych.
Policja śląska przypomina z kolei o bardziej zuchwałych oszustwach. W 2022 roku mieszkanka Zawiercia zakupiła trzy tony węgla w atrakcyjnej cenie od internetowego sprzedawcy. Tym razem towar został dostarczony i początkowo nie budził zastrzeżeń. Zmieniło się to dopiero, gdy spadł deszcz. Okazało się wówczas, iż kobieta dostała trzy tony kamieni pomalowanych farbą na czarno. Jak zatem możemy uniknąć podobnych przekrętów?
Jak kupić dobry węgiel? Zwracaj uwagę na te aspekty, a unikniesz oszustwa
Podstawową zasadą, na którą zwraca uwagę policja, jest kupowanie węgla wyłącznie u sprawdzonych i wiarygodnych sprzedawców. Szczególną ostrożność powinny wzbudzać wyjątkowo atrakcyjne, tanie oferty. Weryfikujmy dokładnie adresy odwiedzanych witryn i sprawdzajmy opinie o firmie w internecie. W przypadku kontaktu z telefonicznymi konsultantami powinniśmy stosować ograniczone zaufanie. To samo dotyczy ofert nadesłanych w wiadomościach SMS lub mailach, a jeżeli zawierają one linki, nigdy nie należy w nie klikać. Przy odbiorze węgla wskazane jest sprawdzenie produktu, co pozwoli wykryć np. farbowanie. Pamiętajmy, iż legalni sprzedawcy powinni oferować węgiel z certyfikatem jakości. To gwarancja tego, iż unikniemy wyrobów weglopodobnych, takich jak miał lub odpady pokopalniane. Dobrym podejściem może okazać się także wybór płatności przy odbiorze, zwłaszcza jeżeli zdecydujemy się skorzystać z usług nieznanego dotąd sklepu.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.