Zakaz wjazdu na parking dla aut elektrycznych

9 miesięcy temu

Zakazanie wjazdu samochodom elektrycznym na kolejne parkingi wywołuje duże emocje. Miejsca z ograniczeniami pojawiają się nie tylko w stolicy. Na podobny ruch decydują się kolejni zarządcy.

Samochody elektryczne zaczynają być traktowane przez niektórych zarządców parkingów jak auta z instalacją LPG. W efekcie trafiają na tzw. czarną listę. Zakazy pojawiają się ze względów bezpieczeństwa. Wiele garaży podziemnych i tuneli w Polsce nie ma odpowiednich instalacji. Czy to legalne?

– Zakaz parkowania aut elektrycznych nie wynika wprost z żadnego przepisu prawa. Zasady korzystania z parkingu prywatnego są kształtowane wedle uznania właściciela lub zarządcy parkingu, co oznacza, iż zakaz dla aut elektrycznych może zostać wprowadzony w regulaminie, o ile właściciel lub zarządca parkingu uzna go za uzasadniony – wyjaśnia „Rzeczpospolitej” Katarzyna Wojtkowska–Bednarczuk, radca prawny.

Zwraca uwagę, iż w orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjęto, iż wspólnota mieszkaniowa nie może podejmować uchwał, które wykraczają poza zarząd nieruchomością wspólną i ingerują w prawo odrębnej własności lokalu.

– Właściciele lokali nie mogą uchwałą rozszerzać przedmiotowego charakteru współwłasności przymusowej, leżącej u podstaw każdej wspólnoty mieszkaniowej. Z tego względu kontrowersyjne będą choćby zakazy parkowania aut elektrycznych wprowadzane uchwałami wspólnot mieszkaniowych – zauważa mecenas Wojtkowska-Bednarczuk.

Problem będzie przybierał na sile. Liczba elektryków rośnie. Z najnowszych statystyk Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, iż na początku tego roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 67,1 tys. pojazdów z napędem elektrycznym. Tylko w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. ich liczba zwiększyła się o 5,5 tys.

Jak wynika z danych Państwowej Straży Pożarnej, od 2020 r. doszło do 12 pożarów aut elektrycznych i 52 pożarów aut hybrydowych. W 2020 r. PSP zanotowała 14 pożarów aut hybrydowych i dwa aut elektrycznych. W 2021 r. zapaliło się 13 aut hybrydowych i dwa elektryczne, a w 2022 r. – 13 aut hybrydowych i siedem elektrycznych. W 2023 r. zapaliło się 12 aut hybrydowych i jedno elektryczne.

Idź do oryginalnego materiału