Zachodni menedżerowie alarmują: chińska automatyzacja przemysłu wyprzedza świat

enerad.pl 10 godzin temu

Chińska przewaga technologiczna niepokoi zachodnich liderów

W ostatnich miesiącach zachodni menedżerowie z branży motoryzacyjnej i zielonej energii po wizytach w Chinach sygnalizują rosnące zagrożenie dla pozycji Europy i Stanów Zjednoczonych. Jak wynika z relacji The Telegraph, chiński przemysł, oparty na zrobotyzowanej produkcji i zaawansowanych technologiach, może niedługo zdeklasować zachodnich konkurentów – zwłaszcza w sektorze pojazdów elektrycznych.

Automatyzacja na niespotykaną skalę

Prezes Forda, Jim Farley, podkreślił w rozmowie z The Verge, iż konkurencja z Chinami dotyczy nie tylko samochodów elektrycznych:

Jesteśmy w globalnej rywalizacji z Chinami i nie chodzi tu tylko o pojazdy elektryczne. jeżeli przegramy, Ford nie będzie miał przyszłości.” – Jim Farley

Andrew Forrest, założyciel firmy wydobywczej Fortescue, po wizycie w Chinach zrezygnował z własnych planów produkcji napędów do pojazdów elektrycznych.

Nie ma ludzi — wszystko jest zrobotyzowane.” – Andrew Forrest

Niektórzy menedżerowie opisują tzw. „ciemne fabryki”, które pracują przez całą dobę bez światła, bo wszystkie zadania wykonują roboty.

Innowacje i wykształceni inżynierowie napędzają rozwój

Greg Jackson, prezes brytyjskiego dostawcy energii Octopus, zwrócił uwagę, iż przewaga Chin przestaje opierać się na taniej sile roboczej czy subsydiach rządowych. w tej chwili kluczowa jest liczba wysoko wykwalifikowanych inżynierów i dynamiczny rozwój innowacji.

Ma się poczucie zmiany — przewaga Chin wynika dziś z ogromnej liczby wykształconych inżynierów, którzy intensywnie wprowadzają innowacje.” – Greg Jackson

Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki, Chiny wdrożyły wielokrotnie więcej robotów przemysłowych niż Niemcy, USA czy Wielka Brytania.

Automatyzacja jako odpowiedź na wyzwania demograficzne

Rian Whitton z Bismarck Analysis wskazał, iż automatyzacja w Chinach to także sposób na przyszłe problemy demograficzne, a nie tylko dążenie do wyższych marż, jak często bywa na Zachodzie.

Chiny mają poważny problem demograficzny, a ich produkcja jest wciąż pracochłonna. Automatyzacja ma zrekompensować spadek liczby ludności i zapewnić przewagę konkurencyjną.” – Rian Whitton

Sztuczna inteligencja i nowe technologie na usługach przemysłu

Chiny inwestują także w rozwój sztucznej inteligencji, realizując dziesięcioletni plan, którego celem jest uczynienie AI kluczowym silnikiem wzrostu gospodarczego. Równolegle kraj dynamicznie rozwija swój program kosmiczny, co budzi obawy o utratę przewagi technologicznej przez USA.

Reakcje Zachodu i przyszłość rynku

W Stanach Zjednoczonych utrzymują się bariery dla chińskich pojazdów elektrycznych, jednak w Europie produkty z Chin zdobywają coraz większą popularność. Sander Tordoir, główny ekonomista Center for European Reform, podkreślił znaczenie automatyzacji dla wzrostu produktywności:

Robotyzacja, jeżeli wdrożona adekwatnie, może znacznie zwiększyć produktywność gospodarki. jeżeli Chiny są w tym świetne, Europa powinna próbować nadrobić dystans, bo także się starzeje.” – Sander Tordoir

Prezes Forda, Jim Farley, przyznał, iż sam testuje chiński samochód elektryczny marki Xiaomi i nie chce z niego rezygnować.

Nie lubię mówić o konkurencji, ale jeżdżę Xiaomi. Sprowadziliśmy go z Szanghaju do Chicago i jeżdżę nim już sześć miesięcy. Nie chcę go oddawać.” – Jim Farley

Źródło: Futurism

Idź do oryginalnego materiału