Sprawy wygaśnięcia mandatu radnego oraz wyborów uzupełniających do rady, reguluje Kodeks Wyborczy. W przypadku gminy Bałtów przyczyną wygaśnięcia mandatu, jest śmierć radnego Henryka Cielebąk. Od tego momentu Komisarz Wyborczy ma 14 dni na wydanie postanowienia o wygaśnięciu mandatu zmarłego radnego. Postanowienie to opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego 13 stycznia 2024 roku.
Zarządzeniem nr 8/2025 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 13 stycznia 2025 r. zarządzono wybory uzupełniających do Rady Gminy w Bałtowie w okręgu wyborczym nr 1, w którym wybierany będzie jeden radny. Okręg ten obejmuje część sołectwa Bałtów – nieruchomości oznaczone numerami porządkowymi od 1 do 70.
Kalendarium nadchodzących wyborów
Do 6 lutego można zgłaszać Komisarzowi Wyborczemu w Kielcach IV kandydatów na członków Gminnej Komisji Wyborczej w Bałtowie;
- 11 lutego powinno nastąpić powołanie przez Komisarza Wyborczego w Kielcach IV Gminnej Komisji Wyborczej w Bałtowie;
- do 17 lutego do godziny 16.00 można Gminnej Komisji Wyborczej w Bałtowie można zgłaszać listy kandydatów na radnego;
- do 21 lutego musi nastąpić podanie do publicznej wiadomości, w formie obwieszczenia Wójta Gminy Bałtów, informacji o numerze i granicach obwodu głosowania oraz o wyznaczonej siedzibie obwodowej komisji wyborczej, w tym o lokalu przystosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także o możliwości głosowania korespondencyjnego i głosowania przez pełnomocnika;
- do 3 marca – przyznanie przez Gminną Komisję Wyborczą w Bałtowie numerów dla zarejestrowanych list kandydatów, a także powołanie przez Komisarza Wyborczego w Kielcach IV obwodowej komisji wyborczej;
- do 10 marca – podanie do publicznej wiadomości, w drodze rozplakatowania obwieszczenia Gminnej Komisji Wyborczej w Bałtowie o zarejestrowanych listach kandydatów na radnego, zgłaszanie Komisarzowi Wyborczemu w Kielcach IV zamiaru głosowania korespondencyjnego przez wyborców niepełnosprawnych, w tym dzięki nakładki na kartę do głosowania sporządzonej w alfabecie Braille’a, oraz przez wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat, zgłaszanie do Wójta Gminy Bałtów zamiaru skorzystania z prawa do bezpłatnego transportu z miejsca zamieszkania do lokalu wyborczego lub bezpłatnego transportu powrotnego przez wyborców niepełnosprawnych oraz przez wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat;
- do 13 marca – podanie do publicznej wiadomości informacji o organizacji w dniu wyborów, bezpłatnego gminnego przewozu pasażerskiego, o którym mowa w art. 37f § 1 Kodeksu wyborczego;
- do 14 marca – składanie do Wójta Gminy Bałtów wniosków o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania przez wyborców niepełnosprawnych oraz przez wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat;
- do 20 marca – poinformowanie wyborców niepełnosprawnych oraz wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat, którzy zgłosili zamiar skorzystania z prawa do bezpłatnego transportu do lokalu wyborczego, o godzinie transportu w dniu głosowania;
- 21 marca 2025 r. do godz. 24.00 – zakończenie kampanii wyborczej
- 23 marca 2025 r. w godzinach 7.00 – 21.00 – głosowanie.
Szczegółowe informacje odnośnie Wyborów Uzupełniających do Rady Gminy w Bałtowie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej dostępne są TUTAJ