Mąż zaufania podczas wyborów powinien czuwać nad należytym przebiegiem głosowania w lokalach wyborczych. Jego zadaniem jest obserwowanie prac komisji i reagowanie na wypadek zaobserowania nieprawidłowości. Problem pojawia się, gdy sam mąż zaufania sprawia kłopoty.
Jeden mąż zaufania pod wpływem alkoholu, drugi uciekł
W wybory prezydenckie 2025 w województwie opolskim w dniu 18 maja były dwa takie incydenty. Przed południem okazało się, iż mąż zaufania w jednej z komisji w Kluczborku jest pod wpływem alkoholu. W wydychanym powietrzu miał promil alkoholu.
– Z kolei w Otmuchowie mąż zaufania zakłócał przebieg głosowania – mówi Piotr Chwastowski z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu.
– Mężczyzna zachowywał się głośno, rozmawiał przez telefon i przeszkadzał w pracach komisji. Uciekł gdy usłyszał, iż na miejsce jadą policjanci. I już nie wrócił – relacjonuje Piotr Chwastowski.
Policja „wezwana” na Facebooka
Jeden z incydentów miał miejsce w jednym z lokali wyborczych w Opolu. 74-letni wyborca zaczął się awanturować. Poszło o kwestię wydania karty do głosowania.
– Gdy funkcjonariusze przyjechali do lokalu sytuację udało się załagodzić – mówi policjant.
Trzy głoszenia związane były z agitacją wyborczą. W Byczynie nieznany sprawca przeniósł baner jednego z kandydatów i uszkodził materiały innych. Z Prudnika przyszło zgłoszenie o agitacji wyborczej na Facebooku.
– Natomiast z Kędzierzyna-Koźla było zgłoszenie o kobiecie usuwającej baner wyborczy z płotu. Okazało się, iż ta pani wróciła do domu po dłuższej przerwie, a ten baner ktoś powiesił na posesji bez jej zgody. Kobieta zdemontowała baner bez uszkadzania go, a funkcjonariusze będą wyjaśniać kto powiesił ten materiał na posesji kobiety – opisuje Piotr Chwastowski.
Głosowanie w wyborach prezydenckich 2025 trwa do godz. 21.00. Według stanu na godz. 17.00 województwo opolskie dzierżyło dwa niechlubne frekwencyjne rekordy.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania