Świnoujście znów na mapie wielkich inwestycji morskich! Ponad 200 milionów złotych z Unii Europejskiej trafi do Urzędu Morskiego w Szczecinie na poszerzenie toru wodnego prowadzącego do świnoujskiego portu. To jedyny polski projekt morski, który zdobył dofinansowanie w prestiżowym programie „Łącząc Europę” (CEF Transport 2024). Dzięki tej inwestycji do portu będą mogły bezpiecznie i sprawnie wpływać największe statki, a Świnoujście umocni swoją pozycję jako strategiczny punkt na bałtyckiej mapie handlu i energetyki.
W siedzibie Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie odbyła się uroczystość podpisania i przekazania umów grantowych dla projektów dofinansowanych w ramach konkursu Instrumentu „Łącząc Europę” – CEF Transport 2024. Wśród czterech wybranych przez Komisję Europejską projektów znalazł się tylko jeden morski – i jest to projekt dotyczący Świnoujścia.
Urząd Morski w Szczecinie otrzyma blisko 200 milionów złotych na realizację inwestycji pod nazwą „Poszerzenie odcinka toru wodnego na podejściu do portu morskiego w Świnoujściu”. Projekt obejmuje rozbudowę toru podejściowego od pławy N1 do pary staw 11–12, na długości 33,5 kilometra.
Jak podkreślono podczas ceremonii, w której uczestniczyli m.in. Magda Kopczyńska, Dyrektor Generalna DG MOVE w Komisji Europejskiej, minister infrastruktury Dariusz Klimczak, sekretarz stanu Arkadiusz Marchewka oraz Jacek Karnowski z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – inwestycja ma najważniejsze znaczenie nie tylko dla regionu, ale i dla całej gospodarki morskiej Polski.
– Poszerzenie toru podejściowego do Świnoujścia to kolejny krok w rozwoju dostępu morskiego do portów Szczecin-Świnoujście. Zapewni to sprawniejszą, dwukierunkową żeglugę dużych jednostek i zwiększy bezpieczeństwo ruchu statków, w tym gazowców obsługujących terminal LNG – podkreślali przedstawiciele resortu infrastruktury.
Projekt zakłada poszerzenie toru wodnego w dnie do 500 metrów na odcinku 23,5 kilometra. Na pozostałych 10 kilometrach, gdzie naturalne warunki akwenu są korzystniejsze, zmienione zostanie jedynie oznakowanie nawigacyjne, by dostosować je do nowej szerokości toru.
Co ważne, głębokość toru – 14,5 metra – pozostanie bez zmian, gdyż obecne parametry w pełni odpowiadają wymogom nowoczesnej żeglugi morskiej.
Poszerzenie toru wodnego do Świnoujścia ma strategiczne znaczenie nie tylko dla samego portu, ale również dla Szczecina i Polic, które razem tworzą kompleksową sieć TEN-T – europejski system kluczowych korytarzy transportowych.
Dzięki inwestycji możliwy będzie bezpieczny i płynny ruch dużych jednostek w obie strony, co zwiększy przepustowość szlaku i skróci czas oczekiwania na wejście do portu. Projekt ma też bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo energetyczne kraju, ponieważ tor wykorzystywany jest przez statki dostarczające skroplony gaz LNG do terminalu w Świnoujściu.
Realizacja projektu ma się rozpocząć w 2026 roku, a zakończyć w 2028 roku. Całość będzie prowadzona pod nadzorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, który odpowiada również za wcześniejsze etapy modernizacji toru wodnego do portów zespołu Szczecin–Świnoujście.
Świnoujście, dzięki unijnemu wsparciu, umacnia swoją pozycję jako kluczowy port na Bałtyku i istotny punkt na mapie europejskiego transportu morskiego.












![Świątynia odzyskała blask. Ponowne poświęcenie cerkwi w Tomaszowie Lubelskim [ZDJĘCIA, WIDEO]](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments90640000703c9a13d477356836ecc494ca95bd6.jpeg?size=md)
