Burza wokół KPO wybuchła tydzień temu, kiedy użytkownicy zwrócili uwagę na mapę opublikowaną na stronie Krajowego Planu Odbudowy. Pokazywała ona dotacje przyznane tzw. sektorowi HoReCa, które miały wspierać innowacje.
Internauci zwrócili jednak uwagę, iż niektórzy przedsiębiorcy przeznaczyli te środki na jachty, domki na wodzie, maszyny do lodów, solaria czy ekspresy do kawy. W najnowszym sondażu SW Research dla Onetu Polacy ocenili tę sytuację.
Polacy oceniają aferę KPO w nowym sondażu
Ankietowanym zadano następujące pytanie: "Czy uważa Pani/Pan działania rządu w tzw. aferze KPO za wystarczające?".
Twierdząco odpowiedziało 17,3 proc. ankietowanych, 38 proc. uznało te działania za niewystarczające, a 21,2 proc. wskazało odpowiedź "trudno powiedzieć". Niemal co czwarty uczestnik sondażu, 23,5 proc., stwierdził, iż nie zna szczegółów podjętych przez rząd kroków.
Wśród kobiet 13,4 proc. pozytywnie oceniło działania rządu, 35 proc. negatywnie, 26,9 proc. nie znało tych działań, a 24,7 proc. wybrało odpowiedź "trudno powiedzieć". Wśród mężczyzn 21,7 proc. oceniło działania rządu jako wystarczające, 41,4 proc. – jako niewystarczające, 19,6 proc. nie znało tych działań a 17,3 proc. wstrzymało się od oceny.
Odmienne wyniki pojawiają się także w zależności od wieku.
W grupie osób do 24 lat 45,2 proc. nie znało działań rządu, 12,2 proc. uznało je za wystarczające, 30,2 proc. za niewystarczające, a 12,3 proc. nie miało zdania.
Wśród badanych w wieku 25–34 lata 12,8 proc. udzieliło odpowiedzi "tak", 37,9 proc. – "nie", 27,7 proc. nie znało szczegółów. 21,5 proc. wybrało odpowiedź "trudno powiedzieć".
W grupie 35–49 lat 12,6 proc. oceniło działania rządu pozytywnie, 47,2 proc. negatywnie, 17,7 proc. nie znało szczegółów, a 22,5 proc. wskazało na "trudno powiedzieć".
Wśród osób powyżej 50. roku życia 23,2 proc. oceniło działania rządu jako wystarczające, 35,2 proc. – jako niewystarczające, 18,8 proc. nie znało szczegółów. 22,9 proc. wstrzymało się od jednoznacznej odpowiedzi.
Badanie zostało przeprowadzone 12–13 sierpnia 2025 r. metodą wywiadów online (CAWI) na panelu SW Panel. Wzięło w nim udział 830 dorosłych respondentów z całej Polski.