Województwa chcą zmian w podziale rezerwy subwencji ogólnej. Jest stanowisko Zarządu ZWRP

1 dzień temu

5 grudnia 2025 roku Zarząd Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej (ZWRP) przyjął stanowisko dotyczące zasad podziału części rezerwy subwencji ogólnej na rok 2026. Dokument jest odpowiedzią na pismo Ministra Infrastruktury z 23 listopada br. i zawiera szereg postulatów dotyczących finansowania inwestycji drogowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zarząd ZWRP zwraca uwagę, iż obowiązujące w tej chwili kryteria określone w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wymagają dostosowania do aktualnych potrzeb samorządów. Organizacja zaproponowała m.in. poszerzenie katalogu zadań inwestycyjnych, które mogą być zgłaszane w ramach rezerwy. Chodzi o rozszerzenie preferowanych przedsięwzięć dotyczących obiektów inżynierskich o rozbudowę, przebudowę lub remont dróg wraz z towarzyszącą infrastrukturą.

Według ZWRP takie podejście lepiej odzwierciedlałoby rzeczywiste potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza iż większość inwestycji drogowych nie ogranicza się wyłącznie do obiektów inżynierskich, ale obejmuje również cały układ komunikacyjny oraz infrastrukturę towarzyszącą.

Rezygnacja z finansowania części zadań gminnych

Kolejny postulat dotyczy zadań realizowanych na drogach gminnych, które w 2025 roku – wyjątkowo – były wspierane w ramach rezerwy subwencji ogólnej, jeżeli znajdowały się na listach rezerwowych Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Samorządy wojewódzkie proponują, aby w 2026 roku zrezygnować z tego rozwiązania.

ZWRP podkreśla, iż ubiegłoroczne finansowanie miało charakter jednorazowy, a przywrócenie standardowych zasad pozwoli przeznaczyć więcej środków na inwestycje o szerszym, regionalnym znaczeniu. W opinii Zarządu odpowiednia byłaby redystrybucja środków na zadania realizowane na drogach wojewódzkich, powiatowych oraz w miastach na prawach powiatu.

Więcej pieniędzy na inwestycje drogowe samorządów?

W swoim stanowisku ZWRP wskazuje także, iż rosnące koszty realizacji inwestycji oraz skala potrzeb sprawiają, iż obecna pula środków rezerwy subwencji ogólnej jest niewystarczająca. Dlatego samorządy wojewódzkie apelują o zwiększenie ogólnej kwoty przeznaczonej na finansowanie zadań drogowych w ramach rezerwy.

Jak podkreślono, podwyższenie funduszu pozwoliłoby zachować spójność konstrukcji rezerwy oraz wzmocnić finansowanie inwestycji kluczowych dla regionalnego układu komunikacyjnego, co ma fundamentalne znaczenie dla mobilności mieszkańców oraz rozwoju gospodarczego.

Sygnalizowane potrzeby samorządów

Przyjęte stanowisko Związku Województw RP wpisuje się w szerszą dyskusję dotyczącą stabilności systemu finansowania samorządów oraz roli państwa w rozwijaniu infrastruktury drogowej. Samorządy od kilku lat podnoszą, iż przy rosnących kosztach i zmieniających się wyzwaniach — od modernizacji dróg, po konieczność zwiększania bezpieczeństwa ruchu — potrzebne są rozwiązania systemowe, które umożliwią sprawniejsze planowanie inwestycji.

ZWRP podkreśla, iż proponowane zmiany nie tylko lepiej dopasują mechanizmy finansowania do realnych potrzeb, ale także zwiększą efektywność wydatkowania środków publicznych.

Pełna treść stanowiska Zarządu Związku Województw RP:

https://polskieregiony.pl/wp-content/uploads/2025/12/Stanowisko-Zarzadu-ZWRP_kryteria-podzialu-rezerwy.pdf

Idź do oryginalnego materiału