Wodorowa ciężarówka Mercedes-Benz pokonuje 1 047 km

enerad.pl 3 dni temu

Daimler Truck osiąga kolejny kamień milowy

Prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck pokonał trasę 1 047 km z Woerth am Rhein do Berlina, wykorzystując tylko jedno tankowanie ciekłego wodoru. Przejazd odbył się w ramach inicjatywy #HydrogenRecordRun i miał na celu potwierdzenie potencjału technologii wodorowych w transporcie długodystansowym. Test został przeprowadzony w rzeczywistych warunkach drogowych, przy pełnym załadunku i masie całkowitej 40 ton. Przebieg oraz szczelność zbiorników zostały potwierdzone przez TÜV Rheinland.

Przejazd bez emisji CO2 – realne warunki i niezależna weryfikacja

Ciężarówka ruszyła 25 września 2023 r. z Centrum Obsługi Klienta Mercedes-Benz Truck w Woerth am Rhein i dotarła do Berlina następnego dnia rano. W trakcie jazdy nie emitowano żadnego dwutlenku węgla. Tankowanie odbyło się w należącej do Daimler Truck stacji paliwowej, a użyty ciekły wodór pochodził z odnawialnych źródeł – wyprodukowany został z biometanu i posiadał gwarancję pochodzenia.

Do zbiorników zamontowanych po bokach podwozia ciężarówki zatankowano łącznie 80 kg ciekłego wodoru o temperaturze -253°C. Zbiorniki, dzięki wysokiej jakości izolacji, utrzymują wodór w stanie ciekłym bez potrzeby aktywnego chłodzenia. Przed rozpoczęciem jazdy zostały one zaplombowane przez TÜV Rheinland.

Daimler Truck stawia na ciekły wodór jako optymalną formę magazynowania paliwa w pojazdach ciężarowych. Producent twierdzi, iż dzięki wyższej gęstości energetycznej w przeliczeniu na objętość, możliwe jest zabranie większej ilości paliwa na pokładzie pojazdu. Przekłada się to bezpośrednio na zwiększenie zasięgu oraz osiągi porównywalne z ciężarówkami z silnikami diesla.

Strategia dwóch technologii: wodór i baterie

Daimler Truck konsekwentnie realizuje strategię dwutorowego rozwoju technologii bezemisyjnych – obejmującą zarówno napędy wodorowe, jak i bateryjne. Celem producenta jest oferowanie pojazdów ciężarowych neutralnych pod względem emisji CO2 do 2039 roku na głównych rynkach: w Europie, USA i Japonii. Napędy elektryczne mają znaleźć zastosowanie głównie w transporcie dystrybucyjnym i na planowanych trasach z infrastrukturą ładowania. Z kolei wodór ma być odpowiedzią na potrzeby elastycznego, długodystansowego i wymagającego transportu ciężkiego.

Andreas Gorbach z zarządu Daimler Truck AG podkreślił:

„By zdekarbonizować transport, potrzebujemy zarówno napędów bateryjnych, jak i wodorowych. Słodki punkt dla ciężarówek z ogniwami paliwowymi to elastyczne i wymagające zadania w transporcie dalekobieżnym. Pokonując ponad 1 000 kilometrów na jednym tankowaniu, udowodniliśmy, iż wodór w transporcie ciężkim to nie puste słowa.”

Trzy lata rozwoju – od deklaracji do rekordu

Źródło: Daimler Truck

Daimler Truck rozpoczął intensywne inwestycje w technologię wodorową we wrześniu 2020 roku, prezentując w Berlinie koncepcję GenH2 Truck. Od tego czasu firma uruchomiła wspólne przedsięwzięcie z Volvo Group – spółkę cellcentric, która buduje jedną z największych w Europie fabryk ogniw paliwowych. Od 2021 roku pierwsze prototypy są testowane, w tym na jednej z najbardziej wymagających tras w Europie – przełęczy Brenner.

#HydrogenRecordRun to kolejny krok w drodze do wprowadzenia seryjnych ciężarówek z ogniwami paliwowymi, co ma nastąpić w drugiej połowie obecnej dekady. Daimler Truck planuje rozpoczęcie testów z udziałem klientów w nadchodzących latach.

Źródło: Daimler Truck (komunikat prasowy), oprac. własne.

Idź do oryginalnego materiału