Włochy i Indie zacieśniają partnerstwo strategiczne

3 godzin temu

Przy okazji szczytu G20, szefowa włoskiego rządu Giorgia Meloni wraz z premierem Indii Narendra Modim ogłosili zacieśnienie współpracy w zakresie infrastruktury morskiej w ramach korytarza gospodarczego Indie–Bliski Wschód–Europa (IMEEC). Oba państwa mają także negocjować plan działania w zakresie obronności przemysłowej w ramach nowego wspólnego strategicznego planu na lata 2025–2029.

Meloni chce rozwijać strategiczne partnerstwo z Indiami w inicjatywach dotyczących łączności i obronności. Przedmiotem zainteresowania są „łączność, obrona, handel, nowe technologie oraz czysta energia.

Modi zaznaczył, iż rozmowy z Meloni dotyczyły obronności, bezpieczeństwa, handlu i technologii, ale także współpracy kulturalnej i oświatowej. Jak mówił szef indyjskiego rządu, „przyjaźń indyjsko-włoska może w ogromnym stopniu przyczynić się do stworzenia lepszej planety”.

Meloni akcentowała kwestię dwustronnego partnerstwa strategicznego i pogłębienia współpracy „na rzecz dwustronnego partnerstwa z korzyścią dla gospodarek i obywateli obu narodów oraz w celu wsparcia wspólnych wartości, jakimi są demokracja, praworządność i zrównoważony rozwój”.

Oba kraje mają pracować nad „zrównoważonym transportem” w kontekście „zrównoważenia środowiskowego”, rozbudowując infrastrukturę morską i lądową, w tym w ramach IMEEC. Mają zawrzeć umowy o współpracy w sektorze morskim i portowym.

Oba kraje także ustalą zasady dotyczące inwestycji w przemysł obronny. Ma powstać plan działań między Stowarzyszeniem Indyjskich Producentów Broni i Włoskiej Federacji Przemysłu Lotniczego, Obronnego i Bezpieczeństwa.

Włosi chcą w większym stopniu zaangażować się w regionie Indo-Pacyfiku poprzez współpracę swojej armii z armią indyjską. Ma to pomóc w zwiększenia interoperacyjności. kooperacja morska ma dotyczyć reagowania na zanieczyszczenia morskie oraz poszukiwań i ratownictwa morskiego.

Oba kraje zacieśnią relacje w zakresie zwalczania cyberprzestępczości i cyberzagrożeń, lobbując za określonymi rozwiązaniami na forach wielostronnych, a także będą co roku spotykać się w celu określenia zasad zwalczania terroryzmu. kooperacja ma dotyczyć dzielenia się informacjami wywiadowczymi, wymiany doświadczeń pomiędzy policją a pracownikami ochrony, sądami itp.

Porozumienie uwzględnia kwestie migracji i mobilności. Powstaną legalne kanały migracji, „przejrzyste” procedury rekrutacji pracowników i zostaną podjęte środki w celu przeciwdziałania nielegalnej migracji. Włosi zamierzają przeszkolić indyjskich pracowników służby zdrowia, którzy mieliby być później zatrudnieni w ich kraju.

Oba państwa będą wdrażać strategiczne inicjatywy wielostronne: Global Biofuels Alliance i IMEEC, których są członkami założycielami.

IMEEC to planowany Korytarz Gospodarczy Indie-Bliski Wschód-Europa, który koncentruje się na rozwoju połączeń infrastrukturalnych i integracji gospodarczej między Azją, Zatoką Perską i Europą. Korytarz ma biec od Indii przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabię ​​Saudyjską, Izrael i Grecję do innych państw europejskich.

Inicjatywa konkurencyjna dla chińskiego Pasa i Szlaku powstała 9 września 2023 r. podczas szczytu G20 w New Delhi. Podpisano już stosowany protokół ustaleń (MoU) przez rządy Indii, Stanów Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Francji, Niemiec, Włoch i Unii Europejskiej.

W ramach korytarza powstaną nowe sieci połączeń kolejowych i

żeglugowych. IMEEC ma konkurować z obecnym szlakiem handlowym przebiegającym przez Kanał Sueski. Jego budowę opóźnia wojna Izraela z Hamasem, chociaż podobna trasa już jest wykorzystywana do ominięcia blokady Huti. Docelowo korytarz ma zabezpieczyć łańcuch dostaw Indie-Europa-USA na przyszłość poprzez ominięcie Kanału Sueskiego.

Inicjatywa nie przypadła do gustu prezydentowi Turcji, ze względu na ominięcie jego kraju. Dlatego Ankara ma własny pomysł na „Projekt Drogi Rozwoju Iraku”, który ma połączyć Zatokę Perską z Europą koleją i autostradą oraz przez porty w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Katarze i Iraku.

Źródło: hindustantimes.com, railway-technology.com

AS

Idź do oryginalnego materiału