Nowa mijanka i peron
Dzięki tej inwestycji ma się poprawić przepustowość trasy Poznań – Piła, która na około 60-kilometrowym odcinku między Obornikami a okolicami Piły jest linią jednotorową. Przepustowość ma również zwiększyć budowa nowej mijanki w okolicach Parkowa.
W ramach inwestycji powstanie także dodatkowy peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Z istniejącą platformą połączy go nowe przejście podziemne, które zostanie wyposażone w windy.
Inwestycję przeprowadzi firma PORR S.A., która ma rozpocząć roboty pod koniec czerwca. Według założeń, budowa dodatkowego toru i mostu w Obornikach zakończy się w drugiej połowie 2026 r. Zgodnie z zapewnieniami dyrektora Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Piotra Brussa, zdecydowana większość prac zostanie wykonana bez konieczności wprowadzania zmian w ruchu kolejowym.
Drugi tor – na razie tylko częściowo
W 2019 r. zakończono modernizację linii Poznań – Piła, w ramach której poprawiono czasy przejazdu i przebudowano przystanki w ponad 20 miejscowościach. Jednak mimo inwestycji wartej około 500 mln zł (netto), nie dobudowano drugiego toru na odcinku między Obornikami a Piłą.
Piotr Bruss pytany w czwartek o dalszą rozbudowę linii zaznaczył, iż najdroższymi elementami są obiekty inżynieryjne, jak nowy most. – Jako spółka analizujemy możliwości wydłużenia tego drugiego toru. Szukamy finansowania na prace projektowe – powiedział. Wyraził nadzieję, iż po 2032 r. możliwe będzie sfinansowanie odpowiednich działań.
Wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, odpowiedzialny za transport, pytany o priorytet rozbudowy trasy Poznań – Piła, stwierdził, iż z punktu widzenia organizatora przewozów regionalnych nie jest to dziś najpilniejszy temat. – Praktyka pokazuje, iż możemy jeździć 25–26 parami pociągów w ciągu doby na układzie jednotorowym. To kwestia odpowiedniego sterowania ruchem – zaznaczył. Jednocześnie przyznał, iż linia służy także pociągom dalekobieżnym i towarowym, co może powodować zatłoczenie.
Nowa szansa dla połączenia Poznań – Bydgoszcz
Druga z podpisanych w czwartek umów dotyczy modernizacji trasy kolejowej między Gołańczą a Panigrodzem – fragmentu linii łączącej Wągrowiec z granicą województw wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Inwestycja umożliwi stworzenie alternatywnego połączenia kolejowego między Poznaniem a Bydgoszczą, biegnącego m.in. przez Wągrowiec, Kcynię i Nakło nad Notecią.
Na około 27-kilometrowym odcinku od Wągrowca do granicy województwa zostanie ułożony nowy tor. Modernizacja pozwoli na osiąganie przez pociągi pasażerskie prędkości 120 km/h, a przez towarowe – 80 km/h. Przebudowanych zostanie 13 przejazdów kolejowo-drogowych, a zmodernizowanych sześć stacji i przystanków.
Trasa Gołańcz – Panigródz jest niewykorzystywana od 2004 r. Rewitalizacja linii ma rozpocząć się pod koniec 2025 r. Wartość kontraktu to 200 mln zł (netto), a jego realizację – podobnie jak w przypadku mostu w Obornikach – powierzono firmie PORR S.A. Projekt jest współfinansowany z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021–2027.