Wielkie Jeziora Mazurskie zyskają nową infrastrukturę. Inwestycje warte ponad 80 mln zł

2 godzin temu

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał we wrześniu umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch kluczowych inwestycji w ramach projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”.

Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę Kanału Sztynorckiego oraz Kanału Nidzkiego, stanowiących ważne elementy szlaku żeglownego Wielkich Jezior Mazurskich.

Kanał Sztynorcki

Kanał Sztynorcki (72,00 km szlaku żeglownego Pisz – Węgorzewo) łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin. Zakres inwestycji obejmuje m.in.:

  • przebudowę umocnień brzegowych na odcinku ok. 545 mb,
  • korektę kształtu i geometrii główek wejściowych,
  • odmulenie koryta kanału i podejść,
  • budowę drabinek ratunkowych oraz nowego oznakowania nawigacyjnego.

Dokumentację przygotuje firma HYDROINVEST Sp. z o.o. Wartość umowy wynosi 408 975 zł brutto, w tym 30 750 zł przeznaczone na nadzór autorski.

Kanał Nidzki

Kanał Nidzki łączy jezioro Nidzkie z jeziorem Guzianka Wielka (16,20–16,40 km szlaku żeglownego jez. Mikołajskie – jez. Nidzkie). W ramach inwestycji przewidziano m.in.:

  • rozbiórkę i odbudowę umocnień brzegowych (ok. 405 mb) w technologii stalowej ścianki szczelnej,
  • przebudowę główek wejściowych,
  • odmulenie koryta kanału i podejść,
  • budowę infrastruktury uwzględniającej potrzeby użytkowników, w tym przejścia dla zwierząt i drabinki ratunkowe.

Wykonawcą dokumentacji jest również firma HYDROINVEST. Wartość umowy to 427 425 zł brutto, z czego 42 804 zł przeznaczone jest na nadzór autorski.

Terminy realizacji

Dokumentacja projektowa dla obu kanałów ma być gotowa w ciągu 17 miesięcy od podpisania umów. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na lata 2027–2028.

Rewitalizacja szlaku

Przebudowa Kanałów Sztynorckiego i Nidzkiego to część większego projektu modernizacji pięciu kanałów: Popówka, Grajewko, Sztynorckiego, Nidzkiego i Jeglińskiego.

Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy prac dla Kanału Grajewko, a dla Kanału Kisajno–Popówka – postępowanie na wybór projektanta. W przypadku Kanału Jeglińskiego trwa przetarg na opracowanie dokumentacji.

Celem projektu jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa i rozwoju infrastruktury wodnej w regionie. Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych wyniesie blisko 6,5 km, a wartość prac szacuje się na ponad 80 mln zł.

Projekt realizowany jest we współpracy Wód Polskich oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Finansowanie pochodzi z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021–2027, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa.

(Źródło: RZGW Białystok)

Idź do oryginalnego materiału