Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wprowadza do eksploatacji nową flotę autobusów elektrycznych, realizując projekt o wartości ponad 51 mln złotych. Inwestycja, współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, obejmuje zakup 12 przegubowych Solarisów Urbino Electric 18.
Projekt finansowany jest w innowacyjnej formule, gdzie ponad 33% kosztów (17,28 mln zł) pokrywa bezzwrotna dotacja, 24,40 mln zł pochodzi z preferencyjnie oprocentowanej pożyczki, a pozostałe 9,5 mln zł stanowi wkład własny miasta. Pojazdy, będące własnością miasta stołecznego Warszawy, zostaną wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym.
Nowe autobusy przegubowe, dostarczane w trzech transzach do końca kwietnia, mogą pomieścić ponad 120 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. Wyposażono je w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, w tym radarowy system wykrywania martwego pola oraz innowacyjne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Pojazdy charakteryzują się możliwością dwutorowego ładowania – zarówno poprzez złącza wtyczkowe w zajezdni, jak i dzięki pantografów na pętlach. Wprowadzono także nowe elementy wyposażenia wnętrza, w tym specjalnie oznakowane żółte siedzenia dla osób potrzebujących oraz wykładzinę imitującą parkiet.
Ta dostawa, wraz z niedawno wprowadzonymi do eksploatacji 30 dwunastometrowymi autobusami marek Solaris i Yutong, zwiększa flotę elektrycznych autobusów WTP do 192 pojazdów. Infrastruktura ładowania obejmuje w tej chwili blisko 30 ładowarek pantografowych dużej mocy oraz około 200 punktów ładowania wtyczkowego.
W ramach projektu przewidziano również kompleksowe szkolenia dla personelu, obejmujące minimum 10 kierowców-instruktorów oraz 15 pracowników zaplecza technicznego, co zapewni efektywną obsługę i utrzymanie nowej floty pojazdów.
Źródło: ZTM Warszawa