Walencja kupuje 57 elektrycznych autobusów MAN

enerad.pl 1 dzień temu

MAN dostarczy 84 autobusy do Walencji

Miejski operator transportu EMT Valencia podpisał umowę z MAN Truck & Bus na dostawę 84 nowych autobusów miejskich. W skład zamówienia wchodzi 57 całkowicie elektrycznych autobusów Lion’s City 12 E oraz 27 przegubowych pojazdów hybrydowych Lion’s City 18 EfficientHybrid. Dostawy rozpoczną się pod koniec 2026 roku i będą realizowane etapami.

Przedstawiciele MAN podkreślają, iż to największe jak dotąd zamówienie na autobusy elektryczne tej marki w Hiszpanii. W ramach przetargu publicznego producent zdobył dwa z czterech oferowanych pakietów, co pozwoliło mu zabezpieczyć największy udział w jednym z największych zamówień na autobusy elektryczne i hybrydowe w Hiszpanii w 2025 roku.

Szczegóły techniczne pojazdów jeszcze nieznane

Na tym etapie nie podano, w jakiej konfiguracji MAN dostarczy elektryczne autobusy Lion’s City 12 E. w tej chwili producent oferuje ten model z czterema lub pięcioma pakietami akumulatorów po 89 kWh, co oznacza łączną pojemność odpowiednio 356 lub 445 kWh. W przyszłości dostępna ma być także wersja z sześcioma pakietami i zasięgiem do 534 kWh.

Brak także szczegółowych informacji technicznych na temat 27 przegubowych autobusów hybrydowych EfficientHybrid. MAN zapowiada, iż dane zostaną opublikowane w momencie dostarczenia pierwszych egzemplarzy do Walencji.

Wsparcie z EBI i ambitne plany modernizacji floty

Zamówienie 84 pojazdów to część większego planu odnowy floty EMT Valencia. Łącznie przewoźnik ogłosił przetarg na 161 autobusów, jednak szczegóły dotyczące napędów nie zostały jeszcze ujawnione. Projekt jest elementem kompleksowego programu inwestycyjnego o łącznej wartości około 170 mln euro. Plan zakłada wprowadzenie do 2028 roku aż 218 nowych autobusów elektrycznych i hybrydowych.

Na początku 2025 roku EMT Valencia otrzymała z Europejskiego Banku Inwestycyjnego pożyczkę w wysokości 69 mln euro. Wówczas mówiono o zakupie 145 autobusów elektrycznych, 66 hybrydowych oraz czterech minibusów, jednak nie doprecyzowano rodzajów napędu ani infrastruktury ładowania.

Redukcja diesla i odmłodzenie floty do 2027 roku

Głównym celem inwestycji EMT Valencia jest znaczne obniżenie średniego wieku taboru i redukcja udziału autobusów wyłącznie z napędem diesla do poziomu poniżej 7% do 2027 roku. Mimo to większość nowo wprowadzanych pojazdów przez cały czas będzie mieć na pokładzie silnik spalinowy – 61% to pojazdy hybrydowe, natomiast 32% będą stanowić autobusy w pełni elektryczne.

Elektryczne MAN-y zyskują na popularności

MAN podkreśla, iż w ciągu sześciu lat dostarczył już 2500 autobusów z serii Lion’s City E. Przejechały one ponad 100 mln kilometrów. W samym pierwszym kwartale 2025 roku firma sprzedała 283 autobusy elektryczne, co stanowi ponad 50% miejskich autobusów sprzedanych przez MAN w Europie w tym okresie.

Zobacz również:
  • Autobusy na gaz w planie Społecznego Funduszu Klimatycznego? Polska prowadzi dialog z KE
  • Berlin inwestuje w e-autobusy: 270 nowych pojazdów Solaris dla BVG
  • Już 2500 autobusów eCitaro na europejskich drogach – Mercedes-Benz z rekordem

Źródło: MAN Newsroom Corporate

Idź do oryginalnego materiału