W Tychach realizowane są prace nad uchwałą krajobrazową, która ma uporządkować reklamy na terenie miasta. Celem uchwały jest eliminacja chaosu reklamowego i wprowadzenie uporządkowanych zasad dotyczących przestrzeni miejskiej.
„Uchwała krajobrazowa jest przyjmowana przez gminy. Jest narzędziem ochrony zarówno krajobrazu kulturowego, jak i naturalnego. Wyznacza zasady umieszczania reklam, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń na całym obszarze gminy” – wyjaśnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która w zeszłym roku pracowała nad standardami dla uchwał krajobrazowych gmin GZM.
W Tychach prace są na wstępnym etapie.
„Powołany został zespół roboczy i tak naprawdę dopiero przygotowujemy wstępny zarys” – powiedział Maciej Gramatyka, prezydent Tychów. Punktem wyjścia do prac nad uchwałą będzie ankieta skierowana do mieszkańców.
„Zobaczymy, jakie będą oczekiwania mieszkańców, a potem, co uda się nam zaproponować radnym. To nie będzie proste zadanie, na pewno będzie z tym związane trochę kontrowersji, ale myślę, iż oczekiwanie mieszkańców, a przynajmniej części z nich, jest takie, żeby trochę uporządkować przestrzeń reklamową w mieście” – podkreśla prezydent Tychów.
Trudno oszacować, kiedy uchwała będzie gotowa, ale przewiduje się, iż prace nad nią potrwają choćby kilka lat.