W sprawie Emilianowa nic się nie dzieje! Ministerstwo rolnictwa wytyka bierność

2 godzin temu

Zdominowany przez PSL Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wstrzymał epokową inwestycję dla Bydgoszczy – budowę terminala intermodalnego w Emilianowie. Po likwidacji spółki celowej politycy Koalicji Obywatelskiej zapowiadali, iż mają pomysł na uratowanie inwestycji. Ministerstwo Rolnictwa informuje jednak, iż nie otrzymało żadnych deklaracji odnośnie przyszłości spółki.

Spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo poddano w stan likwidacji latem tego roku – taką decyzję podjął główny udziałowiec spółki, czyli zdominowany przez działaczy PSL Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. To jak na razie koniec projektu, zakładającego realizację w rejonie stacji Emilianowo, tuż przy planowanej S10 węzła przeładunku produktów z pociągów na ciężarówki. Podbydgoski terminal miał być „suchym portem” dla coraz większej liczby towarów przyjmowanych w trójmiejskich portach.

Przedstawiciele w tej chwili rządzącej koalicji deklarowali, iż projekt wyjdzie na prostą. Pod koniec lipca wojewoda Michał Sztybel zapewnił, iż projekt budowy terminala może być kontynuowany przez inny podmiot niż spółkę, której głównym właścicielem jest KOWR. Po tygodniach ciszy, pod koniec października urząd wojewódzki poinformował o spotkaniu dotyczącym dalszej przyszłości węzła przeładunkowego. Pomysł zakładał, iż 25% udziałów obejmie miasto Bydgoszcz, swoje udziały będą miały też Polskie Kolejowe Państwowe, a liderem będzie Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Poza nią pozostało kilka podmiotów państwowych, z którymi podejmuję rozmowy. To, który finalnie będzie tym liderem zależy od zakończenia procesu likwidacyjnego spółki TIBE oraz decyzji ministerstw, pod które podlegają. Muszą one wyrazić zgodę na zaangażowanie kapitałowe. Gdy wszystko się wyklaruje, przedstawię informacje – zapowiedział wojewoda na listopadowej sesji bydgoskiej rady miasta.



Od tych słów minęło kilka tygodni. O to, co dzieje się z istotną inwestycją, dopytał były minister Łukasz Schreiber. Przedstawiamy jego pytania i odpowiedzi wiceministra rolnictwa Stefana Krajewskiego – co istotne, polityka PSL.

Jakie poniesiono dotychczas koszty likwidacji spółki?

Od postawienia spółki w stan likwidacji, tj. od końca sierpnia 2024 r. spółka poniosła w związku z jej likwidacją koszty w wysokości 6 196,77 zł brutto.

Czy rząd zamierza zrealizować budowę terminala intermodalnego w Emilianowie?

Odpowiedź na pytanie nr 2 znajduje się poza zakresem kompetencji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz KOWR. adekwatnym w tym zakresie jest Minister Infrastruktury

Czy planuje się powołanie nowej spółki? o ile tak, to kiedy i kto będzie udziałowcem?

Obecnie KOWR nie ma w planach powołania nowej spółki.

Czemu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa nie chciał zbyć swoich udziałów w spółce Terminal Bydgoszcz-Emilianowo, ale przeforsował uchwałę o likwidacji spółki?

KOWR zrealizował swoje zobowiązania wynikające z zawartej między wspólnikami Warunkowej Umowy Inwestycyjnej, o czym w lipcu 2024 r. Dyrektor Generalny KOWR poinformował pismami skierowanymi do pozostałych wspólników. Jednocześnie zwrócił uwagę na konieczność zaangażowania pozostałych interesariuszy w kontynuację projektu.

W pismach do wspólników spółki, tj. PKP S.A., Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego sp. z o.o., jak również do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, przypomniał, iż terminal intermodalny jest inwestycją kolejową i powstał w dużej mierze z inicjatywy PKP S.A., zaś dla Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest przedsięwzięciem o szczególnej wartości, co było wielokrotnie podkreślane w ostatnim czasie.

Pomimo medialnego szumu wokół spółki, jaki można zauważyć na lokalnych portalach internetowych, do KOWR nie wpłynęły ze strony współwłaścicieli spółki czy organów samorządu terytorialnego żadne deklaracje odnośnie realnego zaangażowania kapitałowego w kontynuowanie projektu, czy przejęcie udziałów w spółce. Dotychczas do KOWR bądź likwidatora nie wpłynęła również żadna konkretna oferta nabycia udziałów spółki.

Czy toczyły się jakiekolwiek rozmowy o przejęciu dokumentacji spółki, w tym będących w dyspozycji spółki decyzji? o ile tak, to z kim?

Mimo wielu wypowiedzi przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego zaniepokojonych realizacją projektu terminalu intermodalnego i informacji skierowanej we wrześniu 2024 r. do Prezydenta Miasta Bydgoszczy, w której to Dyrektor Generalny KOWR poinformował, iż zachodzą formalno-prawne przesłanki do przeniesienia decyzji środowiskowej określającej warunki realizacji przedsięwzięcia na rzecz innego podmiotu, dotychczas nie wpłynęła do KOWR czy likwidatora spółki żadna propozycja w tym zakresie. Na planowanym na dzień 31 stycznia 2025 r. Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników głosowana będzie uchwała zobowiązująca likwidatora spółki do podjęcia próby sprzedaży aktywa trwałego w budowie, jakim jest decyzja środowiskowa.


Z odpowiedzi wynika, iż mimo zapewnień, na ten moment nie podjęto żadnych kluczowych decyzji ws. Emilianowa. Radny sejmiku Jarosław Wenderlich skierował interpelację do marszałka Piotra Całbeckiego z pytaniem o to, jakie działania podjął Samorząd Województwa od 27 sierpnia 2024 roku, by udało się zrealizować inwestycję i jakie działania zamierza podjąć w najbliższej przyszłości Samorząd Województwa, by udało się wybudować terminal.

Idź do oryginalnego materiału