W internecie pojawiły się fałszywe strony internetowe. Ich autorzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów lub Krajową Administrację Skarbową i próbują wyłudzić wrażliwe dane np. numer PESEL. Oszuści podszywają się również pod urząd skarbowy i wysyłają fałszywe wiadomości e-mail dotyczące nadpłaty podatku PIT. Sprawy podatkowe można bezpiecznie załatwić w serwisie e-Urząd Skarbowy, w którym znajduje się m. in. usługa Twój e-PIT.
Przestrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów lub Krajową Administrację Skarbową. dzięki e-maili i fałszywych stron internetowych takich jak podatki-pl[.]web.app , podatki-pl[.]firebaseapp.com , pl-logowaniegov[.]com.es próbują wyłudzić dane podatników. Oszuści proszą o podanie numeru PESEL, numeru paszportu, nazwiska panieńskiego matki i numeru telefonu, dzięki czemu podatnik ma rzekomo uzyskać „dostęp do swojego podatku”.
Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL czy numer rachunku bankowego. Przestrzegamy również, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-Urząd Skarbowy.
Fałszywe strony podobne do oryginału
Niektóre fałszywe strony, przygotowane przez oszustów, są często podobne do oryginalnych stron resortu finansów i trudno je odróżnić. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na opis linku w adresie strony internetowej. Inne strony zawierają logotypy ministerstwa i elementy znane z platformy login.gov.pl. Przy czym charakterystyczną cechą jest dostęp tylko do jednej z wielu dostępnych w oryginalnej wersji możliwości logowania. Oczywiście link kieruje dalej do fałszywej strony służącej wyłudzeniu danych, a nie do prawdziwego serwisu.
Fałszywe maile z „urzędu skarbowego”
Do podatników trafiają również fałszywe maile z informacją o nadpłacie podatku PIT. Oszuści podszywający się pod urząd skarbowy proszą o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nigdy nie powiadamiają w e-mailach o weryfikacji deklaracji PIT i nie przesyłają w nich linków. Pracownicy resortu finansów nie nakłaniają podatników, by dzięki bankowości elektronicznej potwierdzili dane rachunku w celu otrzymania zwrotu nadpłaty.
Informacje o nadpłacie podatku podatnik znajdzie w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) na stronie podatki.gov.pl. Może się do niego zalogować wybraną metodą na rządowej platformie login.gov.pl. W e-US podatnik może też śledzić status zwrotu podatku.
Przypominamy też, iż do aktualizacji numeru rachunku bankowego służy formularz ZAP-3 dostępny w e-US. Numer rachunku można też aktualizować przy okazji rozliczenia podatku w usłudze Twój e-PIT.
Co robić w przypadku próby oszustwa?
W przypadku gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.