Opole ponosi coraz większe koszty usuwania pojazdów i przechowywania ich na parkingach strzeżonych. W 2023 roku wydano na ten cel prawie 500 tysięcy złotych. Na przyszły rok opolski zakład komunalny wycenił te usługi na ponad 700 tysięcy złotych. Wpływy uzyskiwane przez miasto z tytułu opłat pobieranych od właścicieli usuniętych pojazdów do końca 2024 r. szacowane są na kwotę 220 tysięcy zł. Radni zdecydowali dziś (31.10) o podniesieniu wysokości opłat związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów. Od przyszłego roku stawki wzrosną w zakresie od 3 do 5%.
– Co roku podnosimy te opłaty, aby zmobilizować tych, którzy te pojazdy porzucają. Natomiast uważam, iż to nie jest problem, który da się rozwiązać na poziomie samorządu lokalnego. Tu potrzeba regulacji ogólnokrajowych, które dopuszczą narzędzia dające samorządom możliwość egzekwowania kar, czy też usuwania wraków – uważa Łukasz Sowada, przewodniczący klubu Radnych Arkadiusza Wiśniewskiego.
– Zastanawiam się, dlaczego nie ma możliwości egzekwowania tych pieniędzy, skoro każdy pojazd przypisany jest do konkretnego właściciela. Trzeba byłoby skupić się na takich rozwiązaniach, które poprawiałyby skuteczność ściągania, nie na samym podnoszeniu tych opłat – mówi Michał Nowak, przewodniczący Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości.
– Może w końcu będą te stawki tak wysokie, iż osoby pozostawiające te samochody na publicznych parkingach i nie dbające o nie w końcu coś z nimi zrobią. jeżeli miałyby być jakieś zmiany, to ustawodawcze, żeby te stawki bardziej wzrosły a przede wszystkim umożliwiające lepsze egzekwowanie, bo dług wobec miasta jest spory a ściągalność znikoma – dodaje Przemysław Pospieszyński, przewodniczący Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej.
Dodajmy, iż stawki uchwalone przez opolskich radnych zbliżone są do maksymalnych stawek określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów na 2025 r. Wynoszą one od 11 złotych do ponad 2 tysięcy złotych za dobę w zależności od kategorii pojazdu i rodzaju usługi – czy jest to usuwanie czy przechowywanie środka lokomocji.
Łukasz Sowada, Michał Nowak, Przemysław Pospieszyński:
autor: Anna Kurc