Urzędnicy na szkoleniach za 1,6 mln zł. Sprawdzamy, na co pójdą pieniądze

18 godzin temu

W 2025 roku Urząd Miasta Krakowa przeznaczy ponad 1,6 mln zł na szkolenia dla swoich pracowników. Tematyka kursów jest bardzo szeroka – od zmian w prawie administracyjnym, przez cyberbezpieczeństwo, po nowoczesne technologie i zarządzanie finansami publicznymi. Urzędnicy przeszkolą się również „rejestracji jachtów i jednostek pływających do 24 m”

Szkolenia organizowane będą przez różne instytucje, w tym Regionalny Instytut Szkoleń Samorządowych, Ośrodek Innowacji Edukacyjnych FRDL, Presscom, Unię Metropolii Polskich oraz Centrum Doradztwa i Szkoleń „SOMINA”. Mają one zapewnić pracownikom magistratu najnowszą wiedzę na temat przepisów prawnych, skutecznej komunikacji, obsługi interesantów, a także wdrażania nowych technologii w administracji publicznej.

W harmonogramie znalazły się kursy dotyczące nadchodzących zmian w prawie administracyjnym i podatkowym, które wejdą w życie w 2025 roku. Wśród tematów przewidziano również szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa i ochrony danych, co w dobie rosnących zagrożeń w sieci wydaje się szczególnie istotne. Urzędnicy poznają także możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w administracji, a także zasady nowoczesnej komunikacji i webwritingu, który ma poprawić dostępność miejskich informacji dla mieszkańców.

Dużą część programu stanowią szkolenia dotyczące zamówień publicznych i finansowania samorządowego. Pracownicy urzędu będą uczyć się, jak poprawnie przygotowywać przetargi i unikać błędów prawnych. Planowane są również zajęcia poświęcone elektronicznym doręczeniom, które od 2025 roku mają stać się standardem w administracji publicznej.

W harmonogramie znalazły się szkolenia specjalistyczne, takie jak kursy dotyczące prowadzenia robót budowlanych w obiektach zabytkowych, co w Krakowie – mieście pełnym historycznych kamienic i budynków objętych ochroną konserwatorską – ma najważniejsze znaczenie. Kolejnym ciekawym punktem programu jest szkolenie o umowach IT w obrocie międzynarodowym, które dotyczy współpracy miasta z dostawcami technologii.

Wśród tematów znalazło się szkolenie dotyczące przeciwdziałania molestowaniu seksualnemu w miejscach publicznych, prowadzone pod nazwą „Stand Up”. Jego celem jest jak czytamy w dokumentacji „sprzeciwianie się molestowaniu seksualnemu w miejscach
publicznych”

Łącznie na szkolenia urzędników w budżecie miasta przewidziano 1,6 mln zł. Niektóre kwoty mogą budzić pytania mieszkańców – na przykład dotyczące szkoleń z zakresu rejestracji jachtów. Chodzi o szkolenie organizowane przez PCC Poland Private
Corporate, a dotyczące „Rejestracja jachtów i jednostek pływających do 24 m”. Nasza redakcja zwróciła się do magistratu z pytaniem o jego zasadność i znaczenie dla pracy urzędników oraz mieszkańców. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź, poinformujemy o tym naszych Czytelników.

Czy tak szeroki zakres szkoleń przełoży się na lepszą jakość obsługi mieszkańców? Jak pokazują dotychczasowe badania, Urząd Miasta Krakowa od lat jest wysoko oceniany przez mieszkańców.

Z przeprowadzonego między wrześniem a październikiem 2024 roku badania satysfakcji klientów magistratu wynika, iż obsługa urzędowa w Krakowie jest oceniana bardzo pozytywnie. Wzięło w nim udział ponad tysiąc mieszkańców, którzy podkreślali wysoki poziom profesjonalizmu, kompetencje i uprzejmość urzędników. Zastosowana metodologia badania, oparta na wskaźniku NPS (Net Promoter Score), wykazała, iż większość klientów magistratu jest zadowolona z jakości obsługi. Szczególnie wysoko oceniono zaangażowanie pracowników i ich pomoc w załatwianiu spraw urzędowych.

Ankieterzy rozmawiali z klientami tuż po opuszczeniu urzędu, natomiast osoby załatwiające sprawy online, np. przez platformę ePUAP, otrzymały ankietę do wypełnienia w formie elektronicznej.

Ocena działalności urzędu pokazała, iż klienci szczególnie doceniają zaangażowanie i pomoc pracowników, ich profesjonalizm oraz jakość obsługi. Zdecydowanie najniżej oceniono natomiast procedury administracyjne, które wciąż stanowią dla klientów barierę i często są postrzegane jako skomplikowane i czasochłonne.

Podczas badania uczestnicy oceniali także jakość obsługi w poszczególnych wydziałach, biorąc pod uwagę trzy najważniejsze aspekty: cechy pracowników, komunikację i efektywność oraz warunki przestrzenne. Najwyżej oceniono wygląd i ubiór urzędników, ich uprzejmość oraz kulturę osobistą. Najlepsze oceny uzyskał Wydział ds. Przedsiębiorczości i Innowacji, który wyróżnił się szczególnie wysokim poziomem kompetencji i profesjonalizmu. Z kolei wydziały Gospodarki Komunalnej oraz Klimatu oraz Architektury i Urbanistyki, choć przez cały czas ocenione pozytywnie, uzyskały najniższe wyniki w tej kategorii.

W aspekcie komunikacji i efektywności zauważalna jest niewielka poprawa względem poprzedniego roku. Klienci najlepiej ocenili Wydział Geodezji, a także wydziały Skarbu Miasta, Przedsiębiorczości i Innowacji oraz Jakości Powietrza. Najniższą ocenę przyznano Wydziałowi Polityki Społecznej i Zdrowia, który według respondentów wymaga największych usprawnień.

Jeśli chodzi o przestrzeń i udogodnienia, klienci docenili wygodę oczekiwania na obsługę, a także dostępność budynków dla osób ze specjalnymi potrzebami. W tej kategorii ponownie najwyższe oceny uzyskał Wydział Geodezji, a także wydziały Planowania Przestrzennego, Przedsiębiorczości i Innowacji, Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Skarbu Miasta.

Coraz większą rolę w kontakcie z urzędem odgrywają elektroniczne kanały obsługi. Ponad połowa klientów korzysta z powiadomień SMS informujących np. o możliwości odbioru dokumentów. Około 30% osób załatwiających sprawy w urzędzie deklaruje, iż korzysta także z obsługi online. Co ciekawe, klienci korzystający z usług elektronicznych są bardziej świadomi funkcjonowania oficjalnej strony miasta oraz Biuletynu Informacji Publicznej, ale jednocześnie są bardziej krytyczni wobec jakości usług online.

Strona internetowa Urzędu Miasta Krakowa była odwiedzana przez 40% klientów stacjonarnych, a Biuletyn Informacji Publicznej przez 31%. Respondenci najwyżej ocenili aktualności zamieszczanych informacji oraz wygląd/szatę graficzną strony, zaś najniżej możliwość znalezienia na niej informacji. W przypadku Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa najwyższe noty dotyczyły aktualności zamieszczanych informacji oraz ich tematyki. Najniższe – możliwości znalezienia informacji.

Jarek Strzeboński

Idź do oryginalnego materiału