Unia Europejska obejmuje n-butan sankcjami. To efekt działań Ministerstwa Energii i polskiego Rządu

2 dni temu

Rada Unii Europejskiej przyjęła 19. pakiet sankcji wobec Federacji Rosyjskiej oraz zaktualizowała środki ograniczające wobec Białorusi, zamykając w ten sposób lukę w systemie sankcyjnym i przywracając równowagę konkurencyjną na rynku paliw. To efekt wielomiesięcznych starań Ministerstwa Energii, prowadzonych we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz przedstawicielami branży paliwowej. Wśród objętych produktów znalazł się n-butan, który był wykorzystywany do obchodzenia zakazu importu LPG.

Zrobimy wszystko, aby powstrzymać finansowanie rosyjskiej machiny wojennej. Przyjęcie 19. pakietu sankcji wobec Rosji to niezwykle ważna decyzja dla całej Wspólnoty, która przełoży się też na nasze bezpieczeństwo. Zakaz importu n-butanu do państw Unii Europejskiej to sukces Ministerstwa Energii oraz efekt znakomitej współpracy z Wicepremierem Radosławem Sikorskim w ramach działań polskiego Rządu. Nasz głos ma ogromne znaczenie w Europie. Znów to udowodniliśmy – mówi Miłosz Motyka, Minister Energii.

N-butan, mimo iż jest jednym z komponentów LPG, nie został objęty wcześniejszymi sankcjami (12. pakietem), co umożliwiało jego import z Rosji i Białorusi. Po wprowadzeniu zakazu importu rosyjskiego LPG pod koniec 2024 roku import produktów o kodzie CN 2901 do Polski wzrósł czterokrotnie, co zaburzało rynek i podważało skuteczność sankcji. Niższa cena n-butanu względem alternatywnych kierunków czyniła go atrakcyjnym handlowo, mimo obowiązujących ograniczeń.

Nowe przepisy przyjęte przez Radę Unii Europejskiej rozszerzają zakaz importu n-butanu z Rosji i Białorusi, zamykając możliwość obchodzenia wcześniejszych ograniczeń dotyczących LPG.

Do 25 stycznia 2026 r. można jeszcze zrealizować umowy zawarte przed wejściem w życie nowych zasad. Następnie, do 25 lipca 2026 r., import n-butanu będzie dopuszczalny wyłącznie na Węgry – „na terytorium tego państwa”. Sprzedaż lub reeksport tego surowca do innych państw będzie całkowicie zabroniony.

Decyzja Rady UE to istotny krok w uszczelnianiu unijnego systemu sankcji i wyrównywaniu warunków konkurencji na rynku paliw. To również efekt skutecznej współpracy pomiędzy administracją rządową a sektorem energetycznym, która doprowadziła do decyzji wzmacniającej spójność polityki sankcyjnej Unii Europejskiej.

Źródło: Ministerstwo Energii

Idź do oryginalnego materiału