Umowa na opracowanie projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz podpisana. Wiemy, na kiedy zaplanowano koniec budowy

1 dzień temu

Niemożliwe, staje się faktem. 31 marca 2025 podpisano umowę na opracowanie projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. O tę inwestycję zabiegały samorządy, przez których teren (lub w pobliżu), mają przebiegać tory. Co warte podkreślenia, jej znaczenie dostrzegali wszyscy, bez względu na polityczne barwy – od wójtów – przez burmistrzów – do marszałka.

O tym czy Przasnysz doczeka się w przyszłości kolejowego połączenia z całą pewnością mówić jeszcze nie wypada. W Polsce już tak jest, iż kolejne ugrupowania, które obejmują władzę, realizują swoje pomysły, często grzebiąc te (a zdarza się, iż i cofając już wdrożone w życie), do których realizacji dążyli poprzednicy.

Taka sytuacja zapowiadała się również w przypadku pomysłu budowy Kolei Północnego Mazowsza. I jak to w życiu bywa, jedni nie mogli się doczekać, inni uznawali i przez cały czas uznają ten pomysł za zupełnie bezsensowny i nietrafiony.

Potencjał do realizacji pomysłu dostrzegła jednak obecna koalicja rządząca. Po długim namyśle, właśnie dziś 31 marca podpisano umowę na opracowanie projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. i choć to tylko projekt, to dość kosztowny – zadanie opiewa bowiem na ponad 32 mln zł netto. Takie kwoty dają zaś nadzieję na to, iż sprawa będzie kontynuowana.

Za projekt nowej linii odpowiedzialne są Mosty Katowice i Arcadis. Wykonawca ma 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie wszystkich potrzebnych pozwoleń, w tym środowiskowych i budowlanych.

– Linia kolejowa między Zegrzem Południowym a Przasnyszem będzie w większości jednotorowa, zelektryfikowana. Użycie dwutorowych odcinków (zwanych długimi mijankami) pozwoli pociągom mijać się bez konieczności dłuższego czekania na przejazd pociągu z przeciwnej strony. Pociągi będą poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h, a czas przejazdu między Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut. Organizator przewozów zadeklarował uruchomienie min. 14 pociągów na dobę, które pojadą między Przasnyszem a Warszawą – informuje Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kolej Północnego Mazowsza połączy Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Zegrzem. Na trasie będzie 12 przystanków, w tym Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki, Przasnysz, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure oraz przystanek w gminie Szelków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.

– Pamiętam marzenia o kolei do Zegrza, Serocka, Pułtuska i dalej do Przasnysza. Podpisana dzisiaj umowa na projekt nowej linii kolejowej to krok, który przybliża nas do realizacji tej ważnej dla regionu inwestycji – mówi Minister Jan Grabiec, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

– Podpisanie umowy na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz to najważniejszy krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który przyczyni się do znacznej poprawy dostępności komunikacyjnej oraz komfortu podróży mieszkańców – mówi Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.

– Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Naszym celem jest tworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci kolejowej, która będzie służyć społeczeństwu przez wiele lat – mówi Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace budowlane mogą rozpocząć się w 2030 roku i potrwać do 2033 roku, ale zależy to od uzyskania finansowania na budowę. Na razie finansowanie jest zapewnione jedynie na etap projektowy.

Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie mazowieckim zakwalifikowano 4 projekty. Oprócz przygotowania dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz (tzw. Kolei Północnego Mazowsza) zaplanowano rewitalizację linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce oraz rewitalizację linii kolejowej nr 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Mieszkańcy Kozienic i okolic także zyskają lepszy dostęp do kolei.

W podpisaniu umowy uczestniczyli m.in. senator Krzysztof Bieńkowski oraz samorządowcy, w tym władze Powiatu Przasnyskiego – starosta Paweł Mostowy i wicestarosta Jarosław Szmulski.

ren

Idź do oryginalnego materiału