Ułatwienia dla właścicieli e-aut w blokach – rząd chce usprawnić instalację prywatnych ładowarek

enerad.pl 1 dzień temu

Resort klimatu planuje wprowadzenie zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Celem jest usprawnienie procedury uzyskania zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej na montaż prywatnego punktu ładowania w garażach podziemnych lub na terenie nieruchomości. Jak wskazuje MKiŚ, obecne przepisy w wielu przypadkach hamują rozwój elektromobilności w Polsce.

Jakie problemy mają dziś mieszkańcy?

Mimo iż ładowanie samochodu elektrycznego w domu lub na miejscu parkingowym jest preferowaną formą dla ponad 80 proc. właścicieli e-aut w Polsce, procedura instalacji ładowarki w budynku wielorodzinnym bywa skomplikowana. w tej chwili wymaga to zgody wspólnoty lub spółdzielni oraz ekspertyzy technicznej, którą powinien zlecić zarząd nieruchomości.

W praktyce jednak zarządcy często opóźniają procedurę, nie zlecają ekspertyzy lub odmawiają zgody bez podstaw. To — zdaniem resortu — może zniechęcać potencjalnych nabywców aut elektrycznych, szczególnie iż publiczna infrastruktura ładowania wciąż nie jest wystarczająco rozwinięta.

Co się zmieni?

Projekt MKiŚ przewiduje wprowadzenie terminów dla zarządców budynków:

  • w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o zgodę na montaż ładowarki zarząd wspólnoty lub spółdzielni będzie zobowiązany do zlecenia ekspertyzy technicznej i poinformowania o tym wnioskodawcy,
  • w ciągu 7 dni od otrzymania ekspertyzy zarząd będzie musiał ją udostępnić wnioskodawcy.

Jeśli termin na zlecenie ekspertyzy minie bezskutecznie, wnioskodawca sam będzie mógł ją zlecić i przedstawić wyniki zarządowi. Gdy ekspertyza wykaże brak przeciwwskazań technicznych, a nie wystąpią inne przesłanki do odmowy, właściciel auta elektrycznego będzie mógł przystąpić do instalacji ładowarki — choćby w przypadku bezpodstawnej odmowy ze strony zarządu.

Kiedy nowe przepisy?

Projekt nowelizacji ma trafić pod obrady Rady Ministrów 24 czerwca 2025 r. Propozycja zmian jest zgodna z dotychczasowym art. 12b ust. 3 ustawy o elektromobilności, który zakłada, iż koszty instalacji prywatnego punktu ładowania (moc <11 kW) ponosi w całości wnioskodawca.

Zobacz również:
  • Siemens upraszcza rozliczanie ładowania flot EV w domu – nowość Depot360 debiutuje w USA
  • Nowość od TAURONA: ładowanie auta w ramach taryfy dynamicznej
  • AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM

Źródło: PAP

Idź do oryginalnego materiału