Po ponad dwóch latach impasu ministrowie rządów państw Unii Europejskiej osiągnęli porozumienie w sprawie nowych przepisów dotyczących masy i wymiarów pojazdów ciężarowych. Nowe regulacje mają umożliwić pojazdom elektrycznym i wodorowym przewóz cięższych ładunków, kompensując wagę technologii zeroemisyjnych.
Większa masa dla ciężarówek zeroemisyjnych
Zgodnie z przyjętym stanowiskiem Rady UE, dopuszczalna masa niektórych elektrycznych i wodorowych zestawów ciągników siodłowych wzrośnie z dwóch do czterech ton. Pozwoli to pojazdom tego typu pokonywać dłuższe dystanse na jednym ładowaniu lub tankowaniu, bez konieczności ograniczania przewożonego ładunku.
Znaczenie zmian dla branży transportowej
Organizacja Transport & Environment (T&E) podkreśla, iż decyzja ta to istotny sygnał dla producentów ciężarówek, zachęcający do inwestycji w technologie zeroemisyjne. Według Bernardo Galantiniego, specjalisty ds. transportu towarowego w T&E:
Państwa członkowskie w końcu zmieniły podejście po latach opóźnień, ratując to porozumienie w ostatniej chwili. Chociaż wciąż jest miejsce na poprawę, przyznanie niektórym ciężarówkom zeroemisyjnym dodatkowych czterech ton pozwoli tym modelom przewozić pełne ładunki na większe odległości. Producenci ciężarówek mają teraz zielone światło i powinni zwiększyć inwestycje w czyste pojazdy.
Dalsze negocjacje i postulaty
Porozumienie otwiera drogę do tzw. trilogów, czyli kolejnych negocjacji między Radą, Komisją i Parlamentem Europejskim. T&E apeluje, by w dalszych pracach zwiększyć limit masy również dla pozostałych pięcioosiowych zestawów zeroemisyjnych – minimum do 2,5 tony.
Głos branży i przedsiębiorstw
W tle trwających rozmów pojawiają się różne stanowiska ze strony branży. Producenci ciężarówek, tacy jak Scania, MAN, Volvo Trucks, Daimler, IVECO i Ford, zaapelowali do Komisji Europejskiej o opóźnienie transformacji na pojazdy zeroemisyjne. Z drugiej strony, największe europejskie firmy logistyczne, transportowe i energetyczne – m.in. Pepsico, Nestlé, IKEA i EDF – wzywają Komisję do przyspieszenia zmian i wsparcia rozwoju czystego transportu ciężarowego.












