Rosnące koszty życia sprawiły, iż konsumenci znacznie częściej deklarują wybór motywowany ceną, a nie pochodzeniem czy jakością produktu.
Jak informuje „Rzeczpospolita”, dużą zmianę w zachowaniach konsumentów odnotowano w nowej edycji cyklicznych badań realizowanych przez IBRiS dla Flora Food Group. Wraz ze wzrostem cen i kosztów życia coraz częściej rezygnujemy z kierowania się podczas zakupów rozmaitymi wartościami, a priorytetem staje się wyłącznie cena.
W roku 2021 cena produktu była na trzecim miejscu wśród priorytetów, którymi Polacy kierują się podczas zakupów. Jak czynnik najważniejszy wskazywało ją 51% konsumentów. W badaniach w roku 2024 jest ona liderem wskazań i wybiera ją 62% ankietowanych. W 2021 liderem był skład produktów – wskazywało go wśród najważniejszych czynników 65% zapytanych. w tej chwili ten czynnik należy do kluczowych dla 51%.
Prawdziwe tąpnięcie uchwycono w badaniach w kwestii patriotyzmu gospodarczego. W 2021 polskość produktu była drugim najczęściej wskazywanym priorytetem i przywoływało ten czynnik 53% ankietowanych. w tej chwili mówi o nim zaledwie… 27% badanych.
Podobnie z ekologią. Przed trzema laty aż 68% ankietowanych wskazywało, iż są gotowi zapłacić więcej za ekologiczną wersję danego produktu. W 2024 taką postawę deklarowało już tylko 34% respondentów.