Miejscowe władze gwałtownie wyciągnęły wnioski, podejmując decyzję o budowie nowej siedziby szpitala na terenie niezalewowym. Wierzę, iż w ich ślady pójdą także pozostali samorządowcy oraz władze centralne i skończymy się zastanawiać, czy aby na pewno warto inwestować w zabezpieczenia przeciwpowodziowe, bo przecież wielka woda może nigdy nie przyjść. Dużą powódź mieliśmy w 1997 r., potem w 2010 r. i niestety po raz kolejny kilka miesięcy temu, iż nie wspomnę o wielu mniejszych tego typu zdarzeniach. Naprawdę, pora przyjąć do wiadomości i przyzwyczaić się do myśli, iż nasz kraj, poprzecinamy wieloma rzekami, jest po prostu narażony na takie zdarzenia. Mądry Polak po szkodzie – bądźmy jednak mądrzy przed szkodą. Podejmujmy racjonalne decyzje, a tym, czy ma kto budować takie zabezpieczenia, nie musimy się martwić. Branża już wiele razy udowodniła, iż potrafi poradzić sobie z najbardziej wymagającymi wyzwaniami.
W tym roku były też dobre wiadomości. To choćby oddanie do ruchu tunelu w ciągu drogi ekspresowej S3 oraz rozpoczęcie drążenia tunelu w ramach trasy S19, w warunkach zagrożenia metanowego, a więcej o tej realizacji przeczytacie Państwo na daszych stronach tego wydania. Ostatnia dekada to generalnie wielki rozwój polskiego budownictwa tunelowego. Osobiście niezmiernie cieszy mnie, iż władze stolicy Małopolski podjęły ostateczną decyzję – rezygnujemy z premetra, a budujemy metro. Od momentu ogłoszenia tej decyzji wśród mieszkańców rozgorzała dyskusja. Jakie będą w nim jeździć pojazdy, jak głęboko budować tunel, by było to bezpieczne dla obiektów zabytkowych? Decyzje w tym względzie będą zapadać po konsultacjach z Radą Naukowo-Techniczną, którą powołał prezydent Krakowa. W tym numerze publikujemy obszerny komentarz Przewodniczącego Rady, prof. dra hab. inż. Andrzeja Szaraty. Budowa krakowskiego metra będzie prawdopodobnie największym infrastrukturalnym wyzwaniem realizacyjnym dla miasta, ale też znacząco wpłynie na intensyfikację rozwoju gospodarczego. A o tym, z jakimi wyzwaniami przyjdzie ekspertom borykać się w trakcie realizacji tej inwestycji, rozmawiać szeroko będziemy podczas IV Kongresu Geoinżynieria i Budownictwo Podziemne we wrześniu 2025 r. Istotnym elementem na każdej budowie jest bezpieczeństwo placu budowy i jego monitorowanie, zarówno pod kątem drgań, hałasu i wielu innych czynników, co będzie omawiane w trakcie innej naszej Konferencji Bezpieczeństwo Inwestycji Budowlanych, do uczestnictwa w której zapraszamy już wiosną zbliżającego się roku.
Koniec roku, to zawsze czas podsumowań i życzeń. Więc jako optymistka podsumuję w skrócie, było niełatwo całej naszej branży w roku obecnym, ale w roku 2025 będzie lepiej! Czego Państwu, zarówno firmowo, jak i prywatnie życzę!