Nowy rozdział w rozwoju technologii wodorowej Toyoty
W przeddzień 93. edycji legendarnego wyścigu Le Mans 24h, Toyota GAZOO Racing oficjalnie zaprezentowała prototyp GR LH2 Racing Concept. Samochód, który będzie można zobaczyć w strefie H2 Village na Circuit de la Sarthe, jest efektem wieloletnich prac nad wykorzystaniem wodoru w motorsporcie.
Nowy pojazd bazuje na wyścigowym modelu GR010 HYBRID i wykorzystuje hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Toyota zamierza wykorzystać go do dalszego rozwoju infrastruktury oraz technologii wodorowej, a także testować możliwości wodoru w ekstremalnych warunkach wyścigowych.
Wodorowy silnik spalinowy – sprawdzony w motorsporcie
Toyota od kilku lat intensywnie rozwija wodorowe silniki spalinowe. Pierwsze testy w japońskiej serii Super Taikyu rozpoczęto w 2021 roku z Corollą zasilaną wodorem w stanie gazowym. Od 2023 roku w pojazdach testowych stosowany jest już ciekły wodór, który oferuje większą gęstość energetyczną i pozwala na dłuższy zasięg.
Technologię sprawdzano również w rajdach – w 2022 roku prototypowy GR Yaris H2 Concept wziął udział w pokazowych przejazdach podczas Rajdu Ypres. W 2023 roku wodorowa Corolla pokonała okrążenie demonstracyjne toru Le Mans, a Toyota pokazała wtedy model GR H2 Racing Concept, podkreślając potencjał wodoru w wyścigach długodystansowych.
Toyota świętuje 40-lecie startów w Le Mans
Prezentacja GR LH2 Racing Concept zbiegła się z obchodami 40-lecia obecności Toyoty w Le Mans. Z tej okazji samochody zespołu TOYOTA GAZOO Racing otrzymały specjalne malowanie. Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries wystartują w biało-czerwonym GR010 HYBRID z numerem 7, inspirowanym modelem TS020 z 1998 roku. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa pojadą matowoczarnym GR010 HYBRID z numerem 8.
Tegoroczny wyścig Le Mans 24h odbędzie się w dniach 14-15 czerwca. Start zaplanowano na sobotę, godzinę 16.
Zobacz również:- Toyota FT-Me: nowa koncepcja mikromobilności dla europejskich miast
- Toyota stawia na Europę! Fabryki zostają, produkcja elektryków w UK
Źródło: Toyota