Radni miejscy Toronto proponują podwyżkę podatku od nieruchomości o 6.9% w najnowszym budżecie miasta, w tym opłatę za budynki miejskie
Podwyżka podatku od nieruchomości jest dodatkiem do rocznej 1,5-procentowej podwyżki miejskiego funduszu budowlanego, który jest opłatą przeznaczoną na pomoc w finansowaniu krytycznych projektów infrastrukturalnych. W rezultacie podatnicy zobaczą wzrost rachunków o 6,9% lub około 268,37 CAD rocznie od przeciętnego domu o wartości szacunkowej 692 031 CAD.
Podatnicy mogą również spodziewać się 3,75-procentowej podwyżki opłat za wodę i śmieci w ramach budżetu.
Burmistrzyni Olivia Chow twierdzi, iż w budżecie są pieniądze na zatrudnienie większej liczby ratowników, rozszerzenie programów żywnościowych i dodanie większej liczby inspektorów mieszkaniowych, aby upewnić się, iż wynajmowane mieszkania są w dobrym stanie. „Ten proponowany budżet będzie oznaczał zmiany w dzisiejszym życiu Torontończyków” – powiedziała Chow.
Burmistrz ogłosiła w zeszłym tygodniu, iż najnowszy budżet TTC zamrozi opłaty za przejazd drugi rok z rzędu. Powiedziała również, iż miasto zatrudni więcej strażników ruchu, aby zmniejszyć korki.
Przemawiając obok Chow w poniedziałek, szefowa budżetu Shelley Carroll powiedziała, iż proponowany budżet kontynuuje „podróż Toronto w kierunku stabilności fiskalnej”, jednocześnie wzmacniając podstawowe usługi.
W ubiegłym roku Torontończycy doświadczyli 9,5-procentowej podwyżki podatków, w tym na fundusz budowy miasta.
Carroll przyznała w poniedziałek, iż była to „nadzwyczajna” prośba do podatników w zeszłym roku, która została wystosowana z potrzeby uzupełnienia niedoboru w wysokości 2 miliardów dolarów.
„Chcę podkreślić, iż ta inwestycja ze strony podatników, w połączeniu z rozważnym zarządzaniem finansami, pozwoliła nam poczynić znaczące postępy” – powiedziała Carroll. „Byliśmy w stanie ustabilizować podstawy finansowe miasta Toronto, do tego stopnia, iż po raz pierwszy od dziesięcioleci podnieśliśmy nasz rating kredytowy”.
Powiedziała, iż dodatkowa gotówka od podatników, wraz z nową umową z prowincją, na mocy której Ontario przejmie z powrotem odpowiedzialność za Gardiner Expressway i Don Valley Parkway, przybliżyły miasto do wypełnienia luki budżetowej. Dodała jednak, iż nie wyeliminowały one całkowicie wyzwań fiskalnych, przed którymi wciąż stoi Toronto.
„Toronto wciąż dochodzi do siebie po ponad dekadzie niedoinwestowania, które pozostawiło nas podatnymi na wyzwania, przed którymi stoimy dzisiaj” – powiedziała Carroll. „A teraz zaczynamy od niedoboru otwarcia w wysokości 1,2 miliarda dolarów, co jest poprawą, ale przez cały czas stanowi wyzwanie”.
Carroll powiedziała, iż proponowana podwyżka nastąpiła po tym, jak pracownicy przeczesali operacje departamentów, aby znaleźć około 680 milionów dolarów oszczędności. Jest to również następstwem szeroko zakrojonych konsultacji przedbudżetowych z obywatelami, podczas których pracownicy usłyszeli, iż przystępne cenowo mieszkania, bezpieczne ulice i lepszy transport znajdują się na szczycie listy priorytetów Torontończyków.
Komisja budżetowa spotka się dziś rano, aby otrzymać pełną prezentację na temat proponowanych budżetów operacyjnych i kapitałowych dla miasta. Po dzisiejszej prezentacji Chow będzie miała okazję wysłuchać opinii i wprowadzić zmiany do budżetu przygotowanego przez personel przed przedstawieniem budżetu radzie 1 lutego.