To powinno dać do myślenia przed wyborami. Tak Polacy zareagowali na najważniejsze pytanie

4 dni temu
Podano wyniki najnowszego sondażu przeprowadzonego przez ośrodek badawczy UCE RESEARCH na zlecenie Onetu. Według badania 74 proc. Polaków deklaruje, iż wie, na kogo odda swój głos w przyszłorocznych wyborach prezydenckich.


Respondentom zadano pytanie: "Czy na chwilę obecną wie już Pan/Pani, na którego kandydata (lub ugrupowanie polityczne, które go wystawi) zagłosuje w przyszłorocznych wyborach na prezydenta RP?"

34,9 proc. ankietowanych odpowiedziało "zdecydowanie tak", a "raczej tak" wskazało 39,1 proc. osób biorących udział w badaniu. 14,8 proc. respondentów wybrało odpowiedź "raczej nie" a 4,7 proc. wskazało "zdecydowanie nie". 6,5 proc. odpowiedziało, iż nie zamierza iść na wybory.

Spośród 74 proc. osób, które odpowiedziały twierdząco, najwyższą pewność widać w grupie wiekowej 75-80 lat, gdzie aż 93 proc. badanych zadeklarowało, iż wie, na kogo zagłosuje ("zdecydowanie tak" lub "raczej tak"). Z kolei wśród najmłodszych respondentów w wieku 18-24 lata odsetek ten wynosi mniej niż 70 proc.

W grupie zarabiających powyżej 7 tys. zł netto miesięcznie ponad 80 proc. ma już wybranego kandydata. Wśród osób z najniższymi zarobkami (poniżej 1000 zł) odsetek ten spada poniżej 60 proc. Podobne różnice widać w przypadku wykształcenia – około 80 proc. osób z wyższym wykształceniem wskazało swojego faworyta, podczas gdy wśród osób z wykształceniem podstawowym odsetek wynosi 65 proc.

Co czwarty badany może zmienić zdanie


Chociaż większość respondentów twierdzi, iż wie, na kogo zagłosuje, aż 25 proc. z nich przyznaje, iż może jeszcze zmienić decyzję. Szczególnie podatni na zmianę są młodzi ludzie w wieku 18-34 lat – aż 40 proc. z nich dopuszcza taką możliwość. Dla porównania, w grupie wiekowej 74-80 lat odsetek ten wynosi jedynie 10 proc.

Aż 87 proc. wyborców Prawa i Sprawiedliwości oraz ponad 88 proc. wyborców Platformy Obywatelskiej wie, na kogo zagłosuje. W przypadku Lewicy jest to ponad 82 proc., a wśród wyborców Konfederacji ponad 81 proc. Natomiast wśród zwolenników Trzeciej Drogi oraz Bezpartyjnych Samorządowców pewność ta wynosi odpowiednio ponad 80 proc. i 76 proc.

Jeśli chodzi o oczekiwania wyborców wobec kandydatów, najważniejsze cechy to mocne i stanowcze prezentowanie poglądów (41,13 proc.), jasna i przejrzysta kampania (39,25 proc.), szczegółowe tłumaczenie stanowisk (29,84 proc.) oraz wyraźne przedstawienie programu wyborczego już na obecnym etapie kampanii (26,61 proc.).

Badanie przeprowadzono od 14 do 17 listopada metodą CAWI (Computer Asssisted Web Interview) na próbie 1005 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.

Idź do oryginalnego materiału