To kolejna ważna inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej ważnej trasy zyskała finansowanie i ma szansę się rozpocząć. Termin realizacji jest ambitny – 8 miesięcy – życzę wszystkim stronom abyśmy się spotkali w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji – mówi marszałek Paweł Gancarz.
Linia ze Strzelina do Łagiewnik ma najważniejsze znaczenie dla południowej części województwa. Łączy Strzelin – leżący na międzynarodowej trasie Wrocław - Praga z Łagiewnikami, umożliwiając bezpośredni wywóz surowców w kierunku północnym i zachodnim.
-Inwestycja obejmie blisko 18 km torów i przywróci temu fragmentowi sieci kolejowej funkcję trasy towarowej przystosowanej do ciężkich składów. Po zakończeniu robót linia zostanie przekazana do eksploatacji, a jej utrzymaniem zajmie się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei – dodaje marszałek Paweł Gancarz. W przyszłości możliwe jest rozwinięcie infrastruktury towarzyszącej – np. bocznic i punktów ładunkowych – w zależności od potrzeb przedsiębiorców i lokalnych samorządów.
Linia kolejowa Wrocław - Strzelin - Kamieniec Ząbkowicki na odcinku ze Strzelina do Kamieńca jest jednotorowa, co znacząco ogranicza przepustowość tego korytarza. Teraz, dzięki linii ze Strzelina do Łagiewnik pociągi towarowe będąą mogły ominąć ten newralgiczny punkt bardzo obciążony pociągami osobowymi.
Przywrócenie tej trasy zwiększy możliwości obsługi kamieniołomów i innych nadawców ładunków w południowej części województwa, umożliwiając bezpośrednie skierowanie towarów na sieć kolejową zamiast na drogi lokalne. To istotne z punktu widzenia efektywności łańcucha dostaw i ochrony dróg przed nadmiernym ruchem ciężarowym
Chociaż projekt realizowany jest pod kątem ruchu towarowego, odbudowa torów i stacji przywróci tym miejscom status węzłów kolejowych (w szczególności Łagiewniki i Strzelin), co zwiększy elastyczność sieci kolejowej i stworzy warunki do ewentualnego uruchomienia połączeń pasażerskich w przyszłości. Przywrócenie infrastruktury oznacza też lepsze powiązanie sieci lokalnej z głównymi relacjami kolejowymi w regionie.
Planowana rewitalizacja to element konsekwentnie realizowanego programu przejmowania i przywracania nieczynnych linii kolejowych przez samorząd województwa. Od 2019 roku Dolny Śląsk uzyskał kontrolę nad ponad 20 odcinkami dawnych linii, a na wielu nich – jak do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa – przywrócono po latach ruch pasażerski.