Pociągi, choć są jednym z najstarszych szybkich środków transportu, przez cały czas uchodzą za jeden z najbardziej przyjaznych środowisku. Dzięki staraniom włoskiej firmy Greenrail ekologiczny potencjał szyn będzie można wykorzystać jeszcze bardziej. Pomysł jest prosty: na podkładach kolejowych umieszczać… panele fotowoltaiczne.
Energia słoneczna prosto z torów
Idea co interesujące nie jest nowa. Już w 2021 roku donosiliśmy o niemieckim TÜV Rheinland, który testował podobne rozwiązanie. Z kolei szwajcarski start-up Sun-Ways miał bardzo podobny pomysł, jednak według ich projektu panele miały być większe i mieścić się między pokładami, a nie na nich. Skoro tak wiele firm sięga po to rozwiązanie, musi być w nim jakiś potencjał. Równolegle z Niemcami i Szwajcarami, kolejową fotowoltaikę testują również Włosi. Założona w Mediolanie firma Greenrail swój projekt zaczęła rozwijać jeszcze w roku 2018.
Greenrail testy prowadzi wspólnie z Politechniką Mediolańską. Ostatnio udało się położyć panele PV na odcinku o długości 1 km między Modeną i Sassuolo we włoskim regionie Emilia-Romana w celu sprawdzenia, jak radzą sobie w terenie. Okazało się, iż ich wydajność jest satysfakcjonująca i daje nadzieje na dalszy rozwój technologii. Według Greenrail z 1 km torów można uzyskać 35-44 MWh na rok. Wyprodukowany prąd mógłby być potem sprzedawany do sieci elektrycznej.
– Zaprojektowaliśmy fotowoltaiczne podkłady zgodnie ze standardem UNI 10349. Te prototypy jako część eksperymentalnej sekcji torów zademonstrowały pozytywne wyniki jeżeli chodzi o wydajność – powiedział w rozmowie z PV Magazine CEO Greenrail Emanuele Occhipinti. – Do tej pory efekty są naprawdę zadowalające, zarówno w kwestii efektywności energetycznej, jak i wytrzymałości na eksploatację torów – dodał.
Czy to rozwiązanie się sprawdzi?
Produkcja energii elektrycznej to niejedyna funkcja tych podkładów. Ten element torów zawsze był największym źródłem wstrząsów i hałasów występujących w pociągach. choćby najbardziej nowoczesne składy nie są w stanie całkowicie wyeliminować tego problemu. Dlatego podkłady od Greenrail mają rdzeń wykonany z betonu sprężonego, a warstwę zewnętrzną z mieszanki tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz gumy. Pozwala to na redukcję drgań i hałasu.
Wątpliwości może budzić sposób mycia paneli na podkładach. W tej kwestii jednak Emanuele Occhipinti rozwiewa wszelkie wątpliwości:
– Wyczyszczenie 1 km fotowoltaicznych torów zajmuje kilka minut. Używamy do tego specjalnego pojazdu ze szczotkami i natryskiem, co pozwala czyścić duże powierzchnie w krótkim czasie oraz zaoszczędzić czas i zasoby w porównaniu do standardowej farmy PV – mówi włoski biznesmen.
Czy już niedługo tory kolejowe staną się kolejnym zrównoważonym źródłem energii? Czas pokaże.
– Czytaj także: Wyjątkowy blok w Szczecinie. Panele PV pozwolą mieszkańcom na oszczędności
Źródła: pv-magazine.com, donald.pl, cordis.europa.eu
Fot. Greenrail