Tesla traci dominację. BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025

enerad.pl 3 godzin temu

Globalne udziały i nowe rynki EV

Pojazdy elektryczne stanowiły 19% wszystkich nowych rejestracji na świecie, z czego 12% przypadało na BEV. Wzrosty sprzedaży nie ograniczały się tylko do największych rynków – Chiny i Europa przez cały czas dominują, ale nowe kraje gwałtownie nadrabiają zaległości.

Największe wzrosty sprzedaży EV w styczniu 2025 r. zanotowały:

  • Wietnam+311% r/r (11 000 rejestracji), głównie dzięki VinFast,
  • Turcja+129% r/r (ponad 8 000 EV), napędzana przez Togg i BYD,
  • Malezja, Filipiny, Dania, Chile, Kolumbia, Arabia Saudyjska i ZEA – wzrosty przekraczające 100%.

Chiny wciąż pozostają globalnym liderem – w styczniu odpowiadały za 59% światowej sprzedaży EV.

Najlepiej sprzedające się modele EV

Najpopularniejszym samochodem elektrycznym w styczniu 2025 r. pozostał Tesla Model Y, który zanotował 66 536 rejestracji. Jednak wynik ten oznacza 6% spadek r/r, co jest jego najsłabszym wynikiem od stycznia 2023 roku.

Źródło: cleantechnica.com

Miejsca na podium zajęły również:

  • BYD Song – 2. miejsce, bez zmian r/r,
  • Geely Geome Xingyuan – 3. miejsce, 28 146 rejestracji, wyprzedzając Model 3.

Dla Tesli Model 3, styczeń 2025 roku był pierwszym miesiącem poza podium od 2022 roku – jego sprzedaż spadła o 10% r/r, osiągając 27 900 rejestracji.

Pierwszą piątkę zamknęły:

  • Wuling Mini EV – 5. miejsce,
  • Xiaomi SU7 – 6. miejsce, 23 000 rejestracji, mimo listy oczekujących wynoszącej 6-8 miesięcy.

Nowością na liście jest Geely Galaxy Starship 7, który z 20 328 rejestracjami zajął 9. miejsce. VW ID.4, dzięki dobrej sprzedaży w Europie i USA, zamknął TOP10 z 17 000 rejestracjami, co jest jego najlepszym wynikiem od grudnia 2023 roku.

Ranking producentów: BYD umacnia dominację, Tesla traci

BYD umocnił swoją pozycję lidera, sprzedając 278 000 samochodów elektrycznych – ponad dwa razy więcej niż Tesla (101 000 rejestracji).

Największą niespodzianką jest Geely, które z 93 000 rejestracjami po raz pierwszy wyprzedziło Teslę i zajęło 2. miejsce.

Źródło: cleantechnica.com

Udziały producentów w rynku EV w styczniu 2025 r.:

  1. BYD23,6% (wzrost z 19,8% w styczniu 2024 r.),
  2. Geely11,8% (wzrost z 9,7% r/r),
  3. Tesla8% (spadek z 10,7% r/r),
  4. Volkswagen Group7,2% (wzrost z 6,2%),
  5. SAIC5,5% (spadek z 6,1%).

Tesla odnotowała najgorszy wynik od dwóch lat, a jej sprzedaż stała się bardziej zależna od USA – 49% sprzedaży pochodziło z rynku amerykańskiego, 33% z Chin, a tylko 18% z reszty świata.

Geely wyrasta na nowego giganta rynku EV – w styczniu miało aż cztery modele w TOP20:

  • Geome Xingyuan,
  • Galaxy Starship 7,
  • Panda Mini,
  • Galaxy E5.

Ranking BEV: Tesla spada na 3. miejsce

W segmencie w pełni elektrycznych samochodów (BEV) Tesla straciła prowadzenie na rzecz BYD i Geely.

Udziały producentów w sprzedaży BEV w styczniu 2025 r.:

  1. BYD – 15,4%,
  2. Geely – 12,7%,
  3. Tesla – 12,4% (spadek z 17,6% w styczniu 2024 r.),
  4. Volkswagen Group – 8,4%,
  5. SAIC – 7,2%.

Tesla traci rynek BEV – jeszcze w styczniu 2023 roku miała 22,8% udziału, co oznacza spadek o ponad 10 punktów procentowych w dwa lata.

Sprzedaż aut EV na rynku europejskim w 2024 roku

W 2024 roku samochody elektryczne stanowiły 23% rynku w Europie, a Tesla Model Y po raz trzeci z rzędu została liderem sprzedaży (28 679 rejestracji, +15% r/r). Drugie miejsce zajął Tesla Model 3 (15 360 szt., +17% r/r).

Największy wzrost sprzedaży EV odnotowały Malta (+91%) i Czechy (+64%), a największe spadki Islandia (-70%) i Rumunia (-32%) – głównie z powodu zmian w polityce podatkowej i dotacyjnej.

Najwięksi producenci EV w Europie:

  • Tesla – 11% udziału,
  • BMW – 10%,
  • Mercedes – 8,7%.

Więcej: Samochody elektryczne w Europie 2024: 23% rynku, Tesla Model Y liderem

Idź do oryginalnego materiału