Terminal 3 na Pudong w Szanghaju, czyli kamyczek do dyskusji o naszym CPK

2 miesięcy temu

Spółka Shanghai Pudong International Airport (chin. 上海浦东国际机场) rozpoczęła budowę trzeciego terminalu, co ma na celu zwiększenie przepustowości tego najbardziej ruchliwego pod względem liczby pasażerów portu lotniczego w Chinach.

To już czwarty etap rozbudowy lotniska, którego dotychczasowa przepustowość wynosi 80 milionów pasażerów rocznie. Pierwszy terminal został otwarty w 1999 roku, dla uświetnienia 50 rocznicy proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej. Shanghai Pudong International Airport powstał w celu stworzenia na obszarze Szanghaju kluczowego węzła lotów krajowych i międzynarodowych, szczególnie na trasach transpacyficznych oraz europejskich. Tego celu nie mogło osiągnąć szanghajskie lotnisko HongQiao, które położone jest w centrum miasta.

W 2008 roku na Pudongu do użytku oddano drugi terminal, a w 2019 roku dwie dodatkowe hale satelitarne (S1 i S2), które nie są bezpośrednio połączone z terminalami. Projektowanie i planowanie trzeciego terminalu rozpoczęto w 2022 roku, a jego budowa rusza w tym roku – po dwóch latach przygotowań.
Zakończenie inwestycji przewidziano na 2028 rok, co oznacza 6 lat od podjęcia decyzji o uruchomieniu inwestycji. Terminal T3 będzie miał 90 stanowisk kontaktowych (tzw. rękawów) dla samolotów, co stanowi największą liczbę spośród wszystkich lotnisk w kraju. Nowy terminal zwiększy możliwości obsługi pasażerów na lotnisku Pudong o dodatkowe 50 milionów osób rocznie.

Projekt zakłada maksymalne usprawnienie procesu docierania pasażerów do samolotów. Największa odległość piesza do bramek wejściowych dla lotów międzynarodowych wyniesie 650 metrów, co przełoży się na około 8,5 minut marszu. Dla lotów krajowych odległość ta wyniesie 450 metrów, co pasażerowie pokonywać będą około 6 minut.

Projekt obejmuje budowę nowego budynku terminalu T3, podziemnego węzła transportowego (stacja metra, stacja kolei, dworzec dla autobusów międzymiastowych), strefy cargo oraz innych obiektów pomocniczych, w tym hotelu.

Wartość inwestycji szacowana jest na 38,76 mld RMB (ok. 22 mld PLN).

Po ukończeniu rozbudowy lotnisko Pudong będzie mogło obsłużyć:

  • 130 milionów pasażerów rocznie,
  • 805 000 lotów,
  • 6 milionów ton ładunków.

Lotnisko będzie dysponowało trzema terminalami o łącznej powierzchni ponad 1,7 mln metrów kwadratowych, dwiema halami satelitarnymi oraz czterema pasami startowymi.

PS. W 2023 roku liczba pasażerów korzystających z lotniska Pudong wyniosła 54,25 miliona. Drugie międzynarodowe lotnisko w mieście, Hongqiao International Airport (chin. 虹桥国际机场), obsłużyło 42,5 miliona pasażerów (jest położone przy dworcu szybkiej kolei). W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2024 roku z lotniska Pudong skorzystało już 64,3 miliona pasażerów, zajmując pierwsze miejsce wśród lotnisk cywilnych w Chinach.

Na podstawie:

  • mp.weixin.qq.com;
  • baijiahao.baidu.com;
  • shanghai.gov.cn;

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału