Temat tygodnia: „Sądeczanka” coraz bliżej. Decyzja środowiskowa z mocą, Nowy Sącz czeka! [Wstępny harmonogram]

2 godzin temu

To informacja, na którą region czekał od dekad. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla tzw. „sądeczanki”, kluczowej inwestycji drogowej łączącej Nowy Sącz z Krakowem. O przełomie poinformował poseł Patryk Wicher po posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Małopolski. Jak podkreśla, dokumenty są na finiszu, a to realnie otwiera drogę do rozpoczęcia budowy.

Decyzja, która odblokowuje inwestycję

„Sądeczanka”, czyli planowany około 50-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 75 w standardzie trasy ruchu przyspieszonego z dwiema jezdniami i dwoma pasami w każdym kierunku, od dawna uznawana jest za jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych dla Sądecczyzny. Ma skrócić dojazd z Nowego Sącza do Krakowa, poprawić bezpieczeństwo i komfort podróżowania oraz wzmocnić potencjał rozwojowy całego regionu.

Utrzymanie decyzji środowiskowej w mocy oznacza zakończenie jednego z najbardziej newralgicznych etapów administracyjnych. – To świetna wiadomość. Decyzja została utrzymana, a ja otrzymałem zapewnienie, iż środki finansowe na tę inwestycję są – przekazał poseł Patryk Wicher. Szczegóły na filmie poniżej:

Kluczowa decyzja po stronie Nowego Sącza

Jak zaznacza parlamentarzysta, kolejnym krokiem musi być szybkie podpisanie umowy przez prezydenta Nowego Sącza. Przebieg drogi krajowej przez miasto na prawach powiatu wiąże się z koniecznością współfinansowania inwestycji przez samorząd. To formalność, od której zależy tempo dalszych działań.

Równolegle GDDKiA analizuje możliwość korekt przebiegu trasy na terenie miasta. Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski sygnalizuje, iż możliwe są zmiany w rejonie wjazdu do Nowego Sącza, tak aby ograniczyć liczbę wyburzeń.

Wstępny harmonogram: kiedy ruszą maszyny?

Z informacji przekazywanych po posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Małopolski wynika, iż po doręczeniu pisemnych uzasadnień decyzji środowiskowej możliwe będzie niezwłoczne przejście do kolejnych etapów. W pierwszej kolejności planowane są punktowe korekty przebiegu trasy, a następnie finalizacja dokumentacji projektowej.

Jeśli procedury przebiegną bez kolejnych odwołań, realnym scenariuszem jest ogłoszenie przetargów i rozpoczęcie prac przygotowawczych w 2026 roku. Sama budowa, ze względu na skalę inwestycji, miałaby być realizowana etapami (5) i potrwać kilka lat.

Tunel pod Justem i regionalny przełom

Wśród zapowiadanych rozwiązań pojawia się także budowa tunelu pod Justem – element, który od lat budzi duże emocje. – Najważniejsze, iż mamy decyzję. Czekamy tylko na uzasadnienia pisemne. Mam nadzieję, iż nikt już nie zatrzyma budowy „sądeczanki” – podkreśla poseł Wicher.

Jak dodaje, inwestycja ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Sądecczyzny, ale również dla Podhala, Gorlic i Limanowszczyzny. jeżeli zapowiedzi znajdą potwierdzenie w konkretnych działaniach, region może być świadkiem jednego z największych przełomów komunikacyjnych ostatnich dekad.

Źródło i fot.: Patryk Wicher | Facebook

Idź do oryginalnego materiału