Tchibo podsumowuje pierwszy rok działania autorskiego programu Tchibo Coffee Program, w ramach którego wspiera współpracujących plantatorów z różnych stron świata. Firma wychodzi naprzeciw realnym potrzebom rolników, jednocześnie dążąc do realizacji ambitnego celu: do końca 2027 roku wszystkie kawy marki mają pochodzić ze zrównoważonych źródeł.
Tchibo od ponad 20 lat podejmuje wysiłki prowadzące do bardziej zrównoważonej i społecznie odpowiedzialnej produkcji kawy. Wyrazem zaangażowania w społeczną odpowiedzialność biznesu był chociażby skierowany do plantatorów program edukacyjny Tchibo Joint Forces. Firma aktywnie od lat działa też w ramach stowarzyszeń i inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju sektora kawy, korzystając z szerokich możliwości, jakie daje kooperacja biznesu i nauki. Lata doświadczeń pozwoliły wyciągnąć konkretne konkluzje.
– Doszliśmy do wniosku, iż najbardziej efektywne są programy szyte na miarę. Tak narodziła się idea Tchibo Coffee Program, w ramach którego wspieramy wszystkich naszych plantatorów, ale konkretne aktywności dobieramy stricte do ich potrzeb, tak by jak najbardziej wymiernie adresować wyzwania społeczności lokalnych – mówi Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager w Tchibo Warszawa.
Współpraca kluczem do sukcesu
Na początku 2024 roku firma Tchibo ogłosiła ambitny plan – do końca 2027 r. oferowana przez nią kawa będzie pozyskiwana wyłącznie w sposób odpowiedzialny. Oznacza to, iż każde ziarno – niezależnie od tego, czy znajdzie się w portfolio marki ekonomicznej, mainstream czy premium, w kawie ziarnistej, mielonej czy instant – pochodzić będzie ze zrównoważonej uprawy.
Firma zdaje sobie sprawę, iż nie każdy region świata, w którym uprawiane są kawowce, walczy z tymi samymi wyzwaniami, dlatego plan działania na poszczególnych obszarach powstaje na drodze dialogu m.in. z: plantatorami, społecznościami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi.
– Tchibo Coffee Program to inicjatywa globalna wdrażana lokalnie. Nasza szyta na miarę odpowiedź na potrzeby współpracujących z nami plantatorów kawy i ich rodzin, ale także konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie surowca. Przez ostatni rok współpracowaliśmy z organizacją non-profit Enveritas, która działa na rzecz pozytywnej transformacji sektora kawowego, w tym zwiększenia jego przejrzystości. Każdego roku odwiedzają ponad 10 tysięcy małych gospodarstw na całym świecie, aby zrozumieć ich praktyki społeczne, ekonomiczne i środowiskowe, dzięki czemu doskonale potrafią odczytać lokalne potrzeby rolników, a my – odpowiedzieć na nie naszymi działaniami w ramach Tchibo Coffee Program – wyjaśnia Paulina Iwaszko.
Kawa z 13 tys. gospodarstw w 9 krajach
Efekty? W 13 000 gospodarstw z 9 państw (m.in. Brazylia, Wietnam, Tanzania czy Honduras) poziom pozyskiwania kawy ze zrównoważonych źródeł wynosi w tej chwili 20 proc.
– Choć wszystkie regiony łączy jedno – produkcja wysokiej jakości ziaren kawowca, to potrzeby lokalnych plantatorów różnią się diametralnie. Uważnie słuchamy naszych dostawców i bazując na ponad 20-letnim doświadczeniu oraz zbudowanych z nimi relacjach, doskonale wiemy, z jakimi wyzwaniami borykają się na co dzień. W Brazylii kluczowym wyzwaniem są zmiany klimatyczne, ale w Wietnamie jest to powszechne stosowanie chemikaliów. W Hondurasie i Gwatemali rynek kawy mierzy się z problemem zatrudniania nieletnich, a w tanzańskiej rzeczywistości istnieje potrzeba aktywizacji zawodowej kobiet. Wiedząc o tym podejmujemy celowane działania – podsumowuje Paulina Iwaszko.
W drodze do realizacji ambitnego celu
Docelowo Tchibo Coffee Program ma objąć wszystkich 75 000 plantatorów, z którymi współpracuje firma. Wyzwanie jest niemałe. By mu sprostać, nieustannie prowadzone są szczegółowe analizy i rozmowy, które pozwalają na bieżąco reagować na potrzeby lokalnych społeczności. Dzięki temu podejmowane inicjatywy stanowią odpowiedź na faktycznie problemy.
Aby uzyskać satysfakcjonujące wyniki i stać się przedsiębiorstwem w 100% zrównoważonym, co jest jednym z celów Tchibo, konieczne jest podejmowanie działań w całym łańcuchu wartości. Tchibo Coffee Program to kolejny wyraz tego, iż działania z zakresu zrównoważonego rozwoju pozostają wysoko na agendzie organizacji.

Źródło: Tchibo Warszawa