Szybciej, bezpieczniej i ciszej – gładkie przejazdy po wyszlifowanych torach do 250 km/h

1 tydzień temu

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) to jeden z kluczowych odcinków polskiej sieci kolejowej, łączący Warszawę z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. W ramach modernizacji tej trasy sukcesywnie przygotowywane są prace, które umożliwią pociągom rozwijanie prędkości choćby do 250 km/h. Inwestycje mają na celu nie tylko zwiększenie komfortu podróży, ale także poprawę bezpieczeństwa i redukcję hałasu.

Szlifowanie szyn – najważniejszy element modernizacji

Jednym z głównych elementów dostosowania CMK do wyższych prędkości jest szlifowanie szyn oraz rozjazdów. Szlifowanie polega na wygładzeniu nierówności na powierzchni szyn, co ma na celu zapewnienie jak najbardziej płynnego i bezpiecznego przejazdu. Dzięki tym pracom zmniejsza się ryzyko awarii, a same pociągi mogą poruszać się szybciej i sprawniej, co skraca czas podróży.

Żródło: www.plk-sa.pl

Szlifowanie torów, które objęło odcinek od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia, ma na celu zapewnienie odpowiednich parametrów dla kolei dużych prędkości. Inwestycja, współfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), opiewa na kwotę ponad 20 mln zł. Prace wykonywano bez zakłócania ruchu pociągów na trasie, co stanowiło istotne wyzwanie logistyczne.

Korzyści z szlifowania szyn

Szlifowanie torów nie tylko zwiększa komfort podróży, ale także ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo i ekologię. Usunięcie nierówności na szynach prowadzi do zmniejszenia hałasu generowanego przez pociągi, co jest szczególnie ważne w obszarach zamieszkałych. Gładkie szyny obniżają także zużycie kół pociągów, co przekłada się na niższe koszty utrzymania taboru oraz infrastruktury kolejowej. Dodatkowo, poprawiając parametry techniczne torów, zwiększa się trwałość samej infrastruktury, co ma znaczenie w długoterminowym planowaniu transportu kolejowego.

System ETCS – nowoczesna kontrola ruchu kolejowego

Kolejnym ważnym przedsięwzięciem na CMK jest wdrożenie nowoczesnego systemu ETCS poziomu 2 (European Train Control System). System ten ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez ciągłe monitorowanie prędkości pociągów i nadzorowanie maszynisty. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem odbywa się drogą radiową, co pozwala na bieżąco dostosowywać parametry jazdy do warunków na torach. Implementacja systemu ETCS przyczyni się także do oszczędności energetycznych poprzez poprawę przepustowości torów i płynności przejazdu.

W ramach tego zadania zabudowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, w tym komputerowe systemy zabezpieczające, które umożliwią jednoczesne poruszanie się większej liczby pociągów na tym samym odcinku torów. Nowe urządzenia będą w pełni kompatybilne z systemem ETCS poziomu 2, co zapewni bezpieczeństwo dla pociągów osiągających prędkość do 250 km/h.

Przyszłość CMK – szybciej i bezpieczniej

Po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych, w tym uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz ETCS poziomu 2, Centralna Magistrala Kolejowa umożliwi przejazdy pociągów z prędkością do 250 km/h. Modernizacja pozwoli na skrócenie czasu podróży na trasie z Warszawy do Krakowa, Katowic czy Wrocławia.

Żródło: PLK. TVS.pl

Idź do oryginalnego materiału