Rząd polski oficjalnie wybrał szwedzką ofertę dotyczącą okrętów podwodnych nowej generacji klasy A26 Blekinge firmy Saab w ramach długo oczekiwanego programu okrętów podwodnych Orka. Wartość inwestycji ma wynieść 10 miliardów złotych (2,52 miliarda dolarów).
Decyzja o zakupie trzech okrętów podwodnych od Szwecji stanowi istotny krok w kierunku zastąpienia jedynego polskiego, starzejącego się, konwencjonalnego okrętu podwodnego klasy Kilo z napędem dieslowo-elektrycznym, pochodzącego z czasów sowieckich. Szwecja została wybrana spośród konkurencyjnych ofert niemieckich firm ThyssenKrupp Marine Systems, włoskiej Fincantieri, francuskiej Naval Group, hiszpańskiej Navantia, południowokoreańskiej Hanwha Ocean i Saab-Kockum, jak podała TVP .
Na tym etapie jest jednak wiele niewiadomych. Wszyscy zaangażowani podkreślają, iż nie podpisano żadnej umowy a negocjacje między Warszawą a Sztokholmem trwają. Nie jest również jasne, czy Polska otrzyma nowo zbudowane samoloty A26, czy też pakiet może obejmować używane szwedzkie łodzie.
Minister obrony Polski Władysław Kosiniak-Kamysz uznał tę decyzję za przełomową zarówno dla polskiego wojska, jak i dla relacji Warszawy ze Sztokholmem.
Według TVP Kosiniak-Kamysz powiedział, iż umowa międzyrządowa może zostać podpisana do końca roku, co umożliwi dostarczenie okrętu podwodnego w 2030 r. i wzmocni polskie podwodne zdolności odstraszania w regionie Morza Bałtyckiego.
Saab z zadowoleniem przyjął decyzję Polski o wyborze oferty rządu szwedzkiego dotyczącej okrętów podwodnych klasy A26 Blekinge do programu Orka, podkreślając jej strategiczne dopasowanie do operacji na Morzu Bałtyckim. „Jesteśmy zaszczyceni wyborem i z niecierpliwością czekamy na nadchodzące negocjacje z Agencją Uzbrojenia w Polsce” – oświadczył prezes Saab, Micael Johansson, w komunikacie prasowym .
Premier Szwecji Ulf Kristersson również z zadowoleniem przyjął decyzję Polski o wyborze okrętu podwodnego A26, nazywając ją „potwierdzeniem siły szwedzkiego przemysłu obronnego” i dowodem na to, iż „Saab ma wiodący na świecie program okrętów podwodnych”.
Zamówienie Polski jest dużym wsparciem dla programu A26, którego realizacja do tej pory nie przebiegała bez zakłóceń.
Szwecja zamówiła w 2015 roku dwa okręty podwodne klasy A26 Blekinge od Saab-Kockums, ale program napotkał znaczne opóźnienia i wzrost kosztów.
Jednak ograniczone zamówienie zaledwie dwóch jednostek sprawiło, iż koszty rozwoju w przeliczeniu na okręt podwodny były szczególnie wysokie. Wybór przez Polskę jednostki A26 do programu Orka jest zatem postrzegany pozytywnie w Szwecji, ponieważ dodatkowe kadłuby mogłyby pomóc w rozłożeniu kosztów stałych – zakładając, iż powstaną nowe jednostki.
Przełom w programie Orka! Minister Kosiniak-Kamysz: najlepszą ofertę złożyła Szwecja.
Wszystko wskazuje, iż chodzi o najnowocześniejsze łodzie podwodne typu A26 Blekinge.
Co oferują:
– Napęd AIP najnowszej generacji
– Pełna stealth
– Pociski manewrujące i torpedy
— WartoWiedzieć (@WartoWiedziecPL) November 26, 2025















![Jakub Rutka z nowym kryminałem. Tłumy na premierze „Tarocisty” w Ostrołęce [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/rutka_tarocista.jpg)