Szkoły wprowadzą całkowity zakaz telefonów? Wyniki badań pokazują szokującą prawdę

2 tygodni temu

W ostatnich latach coraz częściej dyskutuje się o wpływie telefonów na edukację i zachowanie uczniów w szkołach. Ministerstwo Edukacji Narodowej na razie nie planuje wprowadzenia całkowitego zakazu używania telefonów w placówkach edukacyjnych, ale najnowsze badania z Norwegii oraz Polski dostarczają interesujących wniosków, które mogą wpłynąć na przyszłe decyzje.

Jak telefony wpływają na polskich uczniów?

Badania przeprowadzone w sierpniu 2024 roku przez aplikację Fonia.app oraz firmę Selectivv, która analizowała dane GPS z ponad 15 tysięcy obiektów szkolnych, dostarczają niepokojących informacji. Aż 90% polskich rodziców dzieci w wieku szkolnym przyznaje, iż ich pociechy posiadają własne telefony, a 58% z nich regularnie zabiera je do szkoły.

Zjawisko to jest szczególnie powszechne w szkołach średnich, gdzie aż 86% uczniów przynosi telefon na lekcje. W szkołach podstawowych odsetek ten wynosi 47%. Rodzice najczęściej tłumaczą ten fakt koniecznością utrzymywania kontaktu z dzieckiem – taką potrzebę deklaruje 58% rodziców, z czego 56% w przypadku szkół podstawowych i 65% dla szkół średnich.

Ile czasu uczniowie spędzają na telefonach?

Mimo iż wielu rodziców uważa, iż telefony mają służyć jedynie do kontaktu, badania wskazują na coś innego. Dane zebrane przez Selectivv pokazują, iż uczniowie szkół podstawowych spędzają średnio 48 minut dziennie na swoich telefonach w godzinach lekcyjnych (od 8:00 do 14:00), a uczniowie szkół średnich aż 1 godzinę i 21 minut. To oznacza, iż urządzenia te mogą być używane nie tylko do komunikacji, ale również do rozrywki, co może mieć negatywny wpływ na koncentrację i wyniki w nauce.

Czy telefony rozpraszają uczniów?

Aż 67% rodziców wyraża obawy, iż posiadanie telefona w szkole rozprasza dziecko i negatywnie wpływa na proces nauczania. Mimo to, aż 79% rodziców zgadza się, by dzieci zabierały telefon do szkoły, pod warunkiem, iż nie będą go używać podczas lekcji. Rodzice mają więc świadomość zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z technologii, ale nie chcą całkowicie zabraniać dzieciom posiadania telefonów.

Jakie mogą być konsekwencje wprowadzenia zakazu?

Choć ministerstwo na razie nie planuje wprowadzenia zakazu telefonów w szkołach, wyniki badań sugerują, iż debata na ten temat jest nieunikniona. W innych krajach, jak Francja czy Norwegia, zakazy używania telefonów na terenie szkół już funkcjonują, co może stanowić wzór dla Polski. Z drugiej strony, wprowadzenie takiego zakazu może spotkać się z oporem ze strony zarówno uczniów, jak i rodziców, którzy obawiają się utraty możliwości szybkiego kontaktu z dziećmi.

Czy potrzebne są zmiany?

Kwestia telefonów w szkołach to złożony problem, który wymaga przemyślanego podejścia. Wprowadzenie całkowitego zakazu może wydawać się radykalnym rozwiązaniem, ale dane pokazują, iż czas spędzany przez uczniów na telefonach podczas zajęć jest znacznie dłuższy, niż wielu rodziców przypuszcza. To skłania do refleksji nad tym, czy obecne regulacje wystarczają, aby skutecznie chronić dzieci przed negatywnym wpływem technologii na ich edukację.

Wyniki najnowszych badań jednoznacznie wskazują, iż telefony są powszechnie używane przez uczniów w polskich szkołach, a ich wpływ na edukację jest znaczący. Choć ministerstwo nie planuje na razie wprowadzenia zakazu, dyskusja na ten temat z pewnością będzie kontynuowana. Czy w przyszłości zobaczymy zakaz używania telefonów w polskich szkołach? Tego dowiemy się po wynikach dalszych badań i konsultacji społecznych.

More here:
Szkoły wprowadzą całkowity zakaz telefonów? Wyniki badań pokazują szokującą prawdę

Idź do oryginalnego materiału