System kaucyjny w Polsce. Jakie opakowania obejmą nowe przepisy?

1 dzień temu

Od 1 października w Polsce rusza system kaucyjny. Za plastikowe butelki, puszki i szklane butelki zwrotne klienci odzyskają choćby 1 zł kaucji, i to bez konieczności okazania paragonu. Nowe zasady mają ułatwić recykling i zachęcić Polaków do oddawania opakowań.

Fot. Pixabay

Nowe zasady zwrotu opakowań w sklepach. Kaucja bez paragonu

Już od 1 października w Polsce zacznie działać system kaucyjny. To oznacza, iż w sklepach pojawią się napoje w butelkach i puszkach oznaczonych specjalnym symbolem, a klienci będą mogli odzyskać kaucję przy ich zwrocie. Najważniejsza zmiana? Nie będzie trzeba okazywać paragonu – wystarczy oddać niezgniecione opakowanie z etykietą i kodem kreskowym.

Jakie opakowania obejmie system?

Nowe przepisy dotyczą wybranych opakowań po napojach, które będzie można oddać w sklepach i punktach zbiórki:

  • plastikowe butelki do 3 litrów – kaucja 50 gr,
  • metalowe puszki do 1 litra – kaucja 50 gr,
  • szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra – kaucja 1 zł.

Każde z tych opakowań będzie odpowiednio oznaczone. Dzięki temu konsumenci z łatwością odróżnią je od tych, które nie podlegają zwrotowi.

Gdzie oddać butelki i puszki?

System kaucyjny obejmie wszystkie sklepy powyżej 200 mkw, które sprzedają napoje w butelkach i puszkach objętych nowymi zasadami. Mniejsze sklepy będą musiały przyjmować przynajmniej szklane butelki zwrotne. Dodatkowo w wielu miejscach pojawią się automaty kaucyjne oraz specjalne punkty odbioru.

Rząd planuje, aby w każdej gminie funkcjonował co najmniej jeden taki punkt. Zgodnie z prawem sklepy nie będą mogły narzucać rozliczeń w formie bonów czy rabatów – zwrot ma być zawsze w gotówce.

Okres przejściowy

Choć system rusza od października, do końca 2025 roku w sklepach mogą być jeszcze dostępne produkty w opakowaniach bez nowego oznakowania. Oznacza to, iż przez pewien czas konsumenci spotkają się z dwoma typami opakowań – objętymi kaucją i tymi sprzed reformy.

Nowy system ma ułatwić segregację odpadów i zwiększyć poziom recyklingu, a jednocześnie dać klientom finansową motywację do zwrotu opakowań.

Idź do oryginalnego materiału