Siódme miejsce województwa świętokrzyskiego, dziesiąta pozycja Kielc oraz trzecia lokata powiatu opatowskiego w rankingu „Najbogatsze samorządy w 2024 roku. Sytuacja finansowa na progu nowej kadencji” przygotowanym przez pismo samorządu terytorialnego „Wspólnota”.
Wśród województw na podium rankingu w 2024 roku znalazły się mazowieckie, zachodniopomorskie i kujawsko-pomorskie.
Najbogatsze miasta wojewódzkie to Warszawa, Opole i Poznań. Najwyższe lokaty w kategorii miast na prawach powiatu zajęły natomiast Sopot, Płock i Gliwice. W kategorii powiatów najwyżej sklasyfikowano przysuski, człuchowski i opatowski.
W kategorii miast powiatowych na podium są Polkowice, Grodzisk Mazowiecki i Pruszcz Gdański. Z kolei najbogatsze małe gminy miejsko-wiejskie i miasteczka to Krynica Morska, Międzyzdroje i Kamieńsk. A wśród gmin wiejskich – Kleszczów, Rewal i Sulmierzyce.
ZAPOZNAJ SIĘ Z RANKINGIEM „NAJBOGATSZE SAMORZĄDY W 2024 R. SYTUACJA FINANSOWA NA PROGU NOWEJ KADENCJI”
_
W rankingu „Najbogatsze samorządy w 2024 roku. Sytuacja finansowa na progu nowej kadencji” przygotowanym przez pismo samorządu terytorialnego „Wspólnota” przeanalizowano zamożność samorządów. Najgorętszym pytaniem odnoszącym się do lokalnych finansów jest wpływ nowej ustawy o dochodach JST, przyjętej pod koniec ubiegłego roku. Można się spodziewać, iż w tym od lat dość stabilnym rankingu doprowadzi ona niedługo do wyraźniejszych przesunięć.
Wskaźniki finansowe dotyczące roku 2024 nie są jednoznaczne i nastręczają trudności w interpretacji. Ogólna wielkość dochodów budżetowych wyraźnie wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim we wszystkich kategoriach samorządów, a w przypadku powiatów i województw dochody te były najwyższe od początku poprzedniej kadencji władz samorządowych. Co więcej, po raz pierwszy od kilku lat dynamika wzrostu dochodów przewyższyła tempo wzrostu PKB oraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce! Może to świadczyć o pewnym odbudowywaniu się stabilności finansowej.
Podobnie pozytywną zmianą odznaczyły się dochody własne. Pamiętając decyzje podejmowane w roku ubiegłym nie dziwi, iż po okresie dużych spadków wzrosły w szczególności wpływy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle takich danych nie powinno dziwić, iż poprawiła się także wielkość nadwyżki operacyjnej brutto. Zwiększyła się ona we wszystkich kategoriach jednostek samorządowych, ale trzeba zauważyć, iż w miastach na prawach powiatu punkt startu wyznaczony przez dane za 2023 rok był bardzo niski i choćby po wzroście z roku 2024 jej poziom nieznacznie przekraczał połowę nadwyżki, jaką miasta miały w 2018 roku. Jedynie w województwach poziom nadwyżki operacyjnej w 2024 roku był wyższy niż na początku poprzedniej kadencji, a w powiatach osiągnął poziom z 2018 roku.
Metoda obliczania wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna jak w latach poprzednich. Pominięte zostały wpływy z dotacji celowych. Wpływ wielkiej, jednorazowej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko. Jest to awans incydentalny i niemający związku z trwałym wzrostem zamożności budżetu. Wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby. Po pierwsze, odjęliśmy składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą (regionalną w przypadku województw) – tak zwany podatek janosikowy. Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów dodaliśmy skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych (chodzi o to, aby porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej). Ta poprawka odnosi się wyłącznie do samorządów gminnych, bo powiaty i województwa nie podejmują żadnych decyzji odnoszących się do podatków.
Skorygowane w ten sposób dochody podzielone zostały przez liczbę ludności każdego samorządu.