Stworzenie sali ekologicznej i doposażenie ogródka w Szkole Podstawowej nr 1 w Nowym Tomyślu

nowytomysl.pl 4 dni temu

Gmina Nowy Tomyśl zakończyła realizację projektu pn. „Stworzenie sali ekologicznej i doposażenie ogródka w Szkole Podstawowej nr 1 w Nowym Tomyślu”, współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

Podstawowe informacje o projekcie:

  • Okres realizacji projektu: 17 marca 2025 r. – 29 sierpnia 2025 r.
  • Całkowita wartość projektu: 61.339,11 zł
  • Kwota dofinansowania: 49.071,29 zł
  • Źródło finansowania: dotacja – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu

Cele projektu:

Głównym celem projektu jest podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów poprzez stworzenie nowoczesnej, w pełni wyposażonej sali ekologicznej oraz doposażenie ogródka szkolnego. Projekt ma na celu kształtowanie postaw proekologicznych, rozwijanie wiedzy o środowisku i promowanie działań na rzecz jego ochrony.

Zakres zrealizowanych prac:

  • przygotowanie sali do prowadzenia zajęć: malowanie sali oraz prace wykończeniowe.
  • wyposażenie sali i ogródka: zakup i dostawa:
    • interaktywnego monitora (1 szt.),

    • mebli szkolnych: szafa przesuwna, biurko nauczyciela, 15 ławek, 30 krzeseł,

    • sprzętu dydaktycznego: 15 mikroskopów stereoskopowych, 15 lornetek, 15 lup szklanych, plansze edukacyjne (ekologia, recykling, OZE, itp.),

    • zestawu sieci do łapania owadów (15 szt.),

    • monitora CO2 z miernikiem wilgotności i temperatury (1 szt.),

    • plansz o odnawialnych źródłach energii (komplet 6 szt.),

    • zbiorników na deszczówkę (2 szt.) do zagospodarowania wód opadowych.

Uczniowie, dzięki stworzeniu sali ekologicznej i doposażeniu ogródka szkolnego, będą realizować przedsięwzięcia w następujących obszarach:

1. Efektywność energetyczna, ochrona powietrza oraz adaptacja do zmian klimatu:

  • udział w zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem plansz tematycznych dotyczących powietrza i pogody,
  • organizacja zabaw dydaktycznych związanych z adekwatnościami powietrza,
  • dokonywanie pomiarów jakości powietrza przy użyciu odpowiednich narzędzi,
  • tworzenie w sali ekologicznej plansz prezentujących warunki pogodowe na podstawie obserwacji najbliższego otoczenia,
  • organizacja szkolnego konkursu „Mój ekopojazd”,
  • przeprowadzenie warsztatów edukacyjnych „Las w słoiku”,
  • udział w zajęciach terenowych, takich jak sadzenie lasu,
  • organizacja przemarszu w ramach Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

2. Gospodarka o obiegu zamkniętym, gospodarka odpadami oraz ochrona powierzchni ziemi:

  • udział w zajęciach edukacyjnych dotyczących segregacji odpadów oraz możliwości ponownego wykorzystania materiałów,
  • tworzenie edukacyjnych lapbooków na temat recyklingu i ochrony środowiska,
  • organizacja pokazu „Ekomody” z wykorzystaniem materiałów recyklingowych,
  • przeprowadzenie szkolnego konkursu ekologicznego,
  • udział w ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Świata”,
  • aktywny udział w obchodach Dnia Ziemi.

3. Ochrona bioróżnorodności i świadczeń ekosystemowych:

  • realizacja zajęć przyrodniczych z wykorzystaniem mikroskopów, lup, lornetek oraz siatek entomologicznych,
  • założenie klasowej hodowli roślin,
  • budowa domków dla owadów i karmników dla ptaków,
  • organizacja wycieczek do parku i zoo w celu weryfikacji wiedzy zdobytej podczas zajęć,
  • współpraca z nadleśnictwem, m.in. poprzez organizację spotkań edukacyjnych,
  • tworzenie zielników z darów przyszkolnego ogrodu,
  • organizacja warsztatów tematycznych, m.in. „Pszczoły naszym życiem”.

4. Ochrona wód:

  • wykorzystanie zbiorników na deszczówkę jako elementu edukacji praktycznej,
  • udział w zajęciach dotyczących roli wody w życiu człowieka oraz konieczności jej oszczędzania,
  • prowadzenie doświadczeń z wodą, w tym określanie klas jej czystości przy użyciu odpowiednich narzędzi i metod.

Efekty ekologiczne projektu:

Projekt przyczyni się do trwałego wzrostu świadomości ekologicznej wśród uczniów oraz całej społeczności szkolnej (ok. 600 osób). Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych pomocy dydaktycznych i angażujących form nauczania, dzieci będą mogły w sposób praktyczny i atrakcyjny poznawać zasady ochrony środowiska, a zdobyta wiedza przełoży się na konkretne działania proekologiczne w codziennym życiu.

Podsumowanie:

Realizacja projektu pozwoliła na stworzenie funkcjonalnej przestrzeni edukacyjnej, która sprzyjać będzie rozwijaniu świadomości ekologicznej i promowaniu zrównoważonego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. Dzięki wsparciu finansowemu z WFOŚiGW w Poznaniu, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Nowym Tomyślu mają dziś dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych i atrakcyjnych form nauki przyrody, ekologii i ochrony środowiska. Projekt stanowi istotny krok w kierunku budowania odpowiedzialnych postaw młodego pokolenia wobec wyzwań klimatycznych i środowiskowych.

Przedsięwzięcie pn: „Stworzenie sali ekologicznej i doposażenie ogródka w Szkole Podstawowej nr 1 w Nowym Tomyślu”
dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w formie dotacji w kwocie 49.071,29 zł.

www.wfosgw.poznan.pl

Idź do oryginalnego materiału