Technologia na światowym poziomie – co wyróżnia RTE 3.0?
Zespół AGH Racing zaprezentował swój najnowszy projekt – bolid RTE 3.0. To pierwszy w historii zespołu w pełni elektryczny pojazd wyścigowy z napędem na cztery koła. Premiera odbyła się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i przyciągnęła licznych gości ze świata nauki, przemysłu i motorsportu.
RTE 3.0 to nie tylko ewolucja wcześniejszych projektów, ale nowa jakość w polskich zespołach Formuły Student. Bolid zbudowany został na bazie monocoque’u z włókna węglowego. To rozwiązanie zapewnia wysoką sztywność przy niskiej masie i zwiększa bezpieczeństwo kierowcy. Pojazd waży 225 kilogramów.
Nowy bolid napędzany jest przez cztery silniki elektryczne, każdy zintegrowany bezpośrednio w kole. Zespół opracował autorskie algorytmy wektorowania momentu obrotowego, co przekłada się na precyzję prowadzenia. Łączna moc układu wynosi 140 kW (190 KM), a moment obrotowy sięga 1000 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa jedynie 2,5 sekundy.
Źródłem energii jest akumulator o napięciu 600 V i pojemności 7,86 kWh. Został zaprojektowany z myślą o wydajności i bezpieczeństwie. Aerodynamika również odgrywa kluczową rolę – pakiet aerodynamiczny generuje ponad 3200 N siły docisku przy prędkości 120 km/h. Dzięki temu bolid osiąga przeciążenia boczne do 2,5 g.
Nowy rozdział – bolid z trybem jazdy autonomicznej
Po raz pierwszy zespół AGH Racing przygotował pojazd z funkcją jazdy autonomicznej. System oparty jest na kamerach, laserowych skanach i czujnikach wewnętrznych. Sztuczna inteligencja analizuje trasę i kontroluje układ kierowniczy oraz napęd. Choć technologia będzie rozwijana w kolejnych miesiącach, już teraz stanowi podstawę przyszłych prac zespołu.
Zespół AGH Racing – ponad 120 studentów i synergia wydziałów
W prace nad RTE 3.0 zaangażowanych było ponad 120 studentów z różnych wydziałów Akademii Górniczo-Hutniczej. Projekt łączy inżynierię mechaniczną, elektronikę, informatykę i zarządzanie. To dowód na skuteczne połączenie wiedzy akademickiej z praktyką.
Podczas premiery głos zabrał Rektor AGH, prof. Jerzy Lis, który podkreślił rolę zespołowej pracy i zaangażowania studentów:
– Bolid RTE 3.0 to nie tylko wyjątkowe osiągnięcie technologiczne – to również wyraz pasji, zaangażowania i umiejętności naszych studentów. AGH od lat wspiera młodych konstruktorów, którzy dziś budują przyszłość motoryzacji czy automatyki. To, co zobaczyliśmy podczas premiery RTE 3.0, to efekt synergii nauki, kreatywności i ciężkiej pracy zespołowej.
Formuła Student 2025 – AGH Racing na międzynarodowych torach
W nadchodzącym sezonie Formuły Student zespół AGH Racing planuje udział w czterech prestiżowych rundach: w Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce. Bolid RTE 3.0 będzie rywalizował z najlepszymi zespołami studenckimi na świecie, w konkurencjach zarówno dynamicznych, jak i statycznych.
Zobacz również:- Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
- Nowość z Polski: dom bez rachunków za prąd? AGH pokazała, iż to możliwe
- Młodzi o przyszłości energetyki: atom na TAK, gaz na NIE. Nowy raport AGH i UJ
Źródło: AHG (komunikat prasowy), oprac. własne.