„Strategicznie” o kulturze

gniezno24.com 1 miesiąc temu

W miniony poniedziałek odbyły się konsultacje społeczne w sprawie Strategii Kultury Miasta Gniezna na lata 2024 – 2028.

Dla wielu taki dokument nic nie wnosi do życia, choćby nie tyle kulturalnego, co ogółem codziennego. Dla urzędników i różnych instytucji czy organizacji wpisanych w jego treść – daje to sporo. Strategia jest w wielu przypadkach albo wymogiem formalnym przy ubieganiu się o dofinansowania, albo też podnosi znaczenie tego czy innego towarzystwa, działającego w kulturze. I właśnie dlatego przez ostatnie dwa miesiące był on poddawany uwagom w formie elektronicznej i papierowej, a w tej chwili odbyło się spotkanie, by to omówić.

Spotkanie odbyło się w Starym Ratuszu, a znaczenie samej strategii przybliżył zastępca prezydenta Łukasz Muciok. Jak wskazał, pozwoli on na doprecyzowanie, w jakich kierunkach powinno iść Miasto w zakresie jej realizacji. Następnie wszystkie złożone do tej pory uwagi przedstawił Wiktor Koliński z Wydziału Promocji, Kultury i Turystyki.

Strategia Kultury Miasta Gniezna zawiera zestaw najważniejszych, cyklicznych wydarzeń z kalendarza kulturalnego, a także zestawienie ww. instytucji oraz organizacji, które się angażują w działalność. Toteż rozpiętość tematyczna całego dokumentu jest obszerna, a ta wielowątkowość sprawiała, iż każdy mógł być zainteresowany innym aspektem poruszanym w jego treści. Uwagi więc dotyczyły wielu różnych spraw, od formy realizacji niektórych przedsięwzięć, poprzez sposoby promocji aż do dodania nowych punktów stycznych z kulturą.

Z uwagą w trakcie spotkania spotkała się propozycja nowego amfiteatru. Trudno jednak rozważać taki pomysł, skoro na terenie Gniezna istnieją dwa, z czego jeden w CK eSTeDe użytkowany kilkanaście razy w roku i drugi w Instytucie Kultury Europejskiej, o którego istnieniu wielu gnieźnian choćby nie wie.

Inna wymiana zdań dotyczyła wyznaczenia celów działania, a także niewystarczających środków na kulturę – w tym braku przejrzystości w przyznawaniu środków z budżetu miejskiego. Wskazano tu na brak punktacji czy argumentacji, kto i dlaczego dostał pieniądze, a ktoś inny nie.

Uwagi można jeszcze przesyłać do piątku 23 sierpnia na adres: [email protected] – tekst strategii dostępny jest pod tym linkiem (kolorem czerwonym zaznaczono pierwsze złożone uwagi, a niebieskim dodane po spotkaniu w Ratuszu).

W dalszej kolejności dokument zostanie skierowany do Komisji Promocji, Kultury i Turystyki, po czym zostanie przyjęty pod głosowanie na wrześniowej sesji Rady Miasta.

Idź do oryginalnego materiału