Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 865 nabiera tempa – blisko 253 mln zł na inwestycję kluczową dla Roztocza
W Dachnowie odbyło się spotkanie poświęcone realizacji projektu pn. „Przebudowa/rozbudowa/budowa drogi wojewódzkiej nr 865 na odcinku Sobiecin – Cieszanów”.
Przedsięwzięcie to jest częścią Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 i zakłada poprawę dostępności komunikacyjnej Roztocza. Wartość całkowita projektu wynosi blisko 253 mln zł, z czego ponad 215 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania.
Kluczowe znaczenie inwestycji
– Cieszę się, iż przekroczyliśmy już 700 mln zł przeznaczonych na rozwiązania komunikacyjne na Roztoczu. Idea połączenia dwóch strategicznych dróg – A4 i S17 – staje się coraz bardziej realna – powiedział marszałek Władysław Ortyl, podkreślając znaczenie współpracy między instytucjami i samorządami.
W wydarzeniu uczestniczyli m.in. posłowie Tadeusz Chrzan i Bartosz Romowicz, wicemarszałek Piotr Pilch, starosta lubaczowski Barbara Broź, a także przedstawiciele gmin i wykonawców.
Sześć odcinków i nowe połączenia drogowe
Samorząd Województwa Podkarpackiego, za pośrednictwem PZDW, realizuje sześć odcinków drogi wojewódzkiej nr 865, od węzła Munina (DK77) aż do granicy województwa. Zakres robót obejmuje m.in.:
-
2 km odcinek z nowym mostem na Sanie (wartość: 200 mln zł, finansowany z RFRD),
-
2,2 km odcinek Sobiecin–Koniaczów,
-
19,5 km Koniaczów–Zapałów–Lipina,
-
10 km odcinek Oleszyce–Cieszanów,
-
3 km odcinek Narol–granica województwa (wartość: 30 mln zł, finansowany z Polskiego Ładu).
Znaczenie dla regionu i mieszkańców
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce w przesłanym liście podkreśliło, iż inwestycja:
– to nie tylko lepsza droga – to realna poprawa jakości życia mieszkańców, ułatwienie dostępu do pracy, edukacji i rynków zbytu, a także wzmocnienie połączeń z siecią TEN-T i województwem lubelskim.
Droga 865 po zakończeniu modernizacji będzie spełniać parametry klasy G o nośności 115 kN/oś, co istotnie wpłynie na mobilność i bezpieczeństwo.
Głos parlamentarzystów i samorządowców
Poseł Tadeusz Chrzan nazwał inwestycję „krwioobiegiem rozwoju województwa”, a poseł Bartosz Romowicz wskazał Podkarpacie jako wzór w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych i realizacji projektów strategicznych.
– Roztocze to perła nie tylko turystyczna, ale i rozwojowa. Dziękuję za decyzję zarządu województwa na rzecz powiatu lubaczowskiego – powiedział wicemarszałek Piotr Pilch.
Inwestycje z poprzedniej perspektywy
W poprzednich latach również prowadzono intensywne prace na DW 865 i sąsiednich trasach:
-
Zapałów–Oleszyce (6 km – 24 mln zł),
-
Obwodnica Oleszyc i Cieszanowa (4 km – 20 mln zł),
-
Obwodnica Narola (3 km – 26 mln zł),
-
Lubaczów–Oleszyce (DW867) – 5 km za 17 mln zł,
-
Lubaczów–Basznia Górna (DW867) – 7 km za 15 mln zł,
-
Obwodnica Lubaczowa (DW866) – 3,4 km za 36 mln zł.
Realizatorzy projektu
Cztery odcinki nowej inwestycji realizują trzy firmy:
-
Mosty Łódź S.A.,
-
Eurovia Polska S.A.,
-
Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A. w Dębicy.
Nadzór inwestorski nad wszystkimi odcinkami sprawuje firma ZDI Sp. z o.o. jako Inżynier Kontraktu.