Strategia informatyzacji państwa do 2035 r.

3 godzin temu
  • Strategia dotycząca informatyzacji państwa (dalej: Strategia), stanowi odpowiedź na potrzebę opracowania dokumentu o randze rządowej strategii, integrującego działania wszystkich resortów w zakresie cyfryzacji i informatyzacji państwa.
  • Projektowana uchwała zakłada horyzontalne podejście do transformacji cyfrowej, obejmujące obszary: państwo, ludzie, gospodarka i technologie.
  • Jak wynika z założeń, uchwała wyznacza okres obowiązywania do 2035 r. oraz wprowadza system monitorowania, przeglądu i aktualizacji co dwa lata.

Opis projektowanych rozwiązań

1. Charakter i cel Strategii

Projektowana uchwała przewiduje przyjęcie Strategii, stanowiącej dokument strategiczny w rozumieniu ustawy z 17.2.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1557; dalej: InformPodPublU). W przeciwieństwie do dotychczas obowiązującego Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Strategia nie ma charakteru operacyjnego, ale wyznacza długofalowe kierunki rozwoju informatyzacji w administracji publicznej. Dokument będzie przyjmowany przez Radę Ministrów w drodze uchwały, a jego realizacja obejmie cały sektor publiczny, w tym administrację rządową i jednostki samorządu terytorialnego.

Strategia obejmuje okres do 2035 r., co ma zapewnić stabilność i ciągłość polityki państwa w zakresie cyfryzacji. Dokument uwzględnia dotychczasowe doświadczenia w zakresie informatyzacji administracji publicznej oraz konieczność zharmonizowania działań międzyresortowych. Jak podkreśla projektodawca, cyfryzacja ma charakter horyzontalny, a jej skuteczna realizacja wymaga ścisłej współpracy i koordynacji między wszystkimi ministerstwami.

2. Zakres merytoryczny i priorytety Strategii

Strategia określa główne kierunki i cele procesu cyfrowej transformacji państwa, uwzględniając tempo rozwoju technologicznego, trendy globalne oraz bezpieczeństwo cyfrowe. Cele te zostały pogrupowane w trzy płaszczyzny tematyczne:

A. Państwo

Strategia przewiduje rozwój cyfrowych usług publicznych, modernizację systemów administracji i sądownictwa, zwiększenie interoperacyjności rejestrów publicznych, rozwój środków identyfikacji elektronicznej, rozbudowę chmury obliczeniowej dla administracji publicznej oraz dalszy rozwój portalu Otwarte Dane. Celem jest pełna cyfryzacja procesów administracyjnych i zapewnienie obywatelom dostępu do usług publicznych w formie cyfrowej, bez barier i w sposób bezpieczny.

B. Ludzie

Druga płaszczyzna skupia się na człowieku jako beneficjencie cyfryzacji. Zakłada ochronę praw obywateli w przestrzeni cyfrowej, cyfryzację sektora ochrony zdrowia, wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych, a także ochronę przed negatywnymi skutkami cyfryzacji, w tym uzależnieniem od technologii i zagrożeniami w sieci. Strategia kładzie nacisk na edukację cyfrową, rozwój branż kreatywnych, digitalizację zasobów kultury i nauki oraz wsparcie naukowców w dziedzinach związanych z sektorem ICT.

C. Gospodarka i technologie

Trzecia płaszczyzna obejmuje cyfrową transformację gospodarki, w tym rozwój sztucznej inteligencji, technologii przełomowych i open source, a także cyfryzację rolnictwa i wspieranie rozwoju ekologii cyfrowej. Strategia promuje wykorzystanie technologii kosmicznych, rozwój sektora ICT oraz działania na rzecz zrównoważonego i odpornego ekosystemu technologicznego.

3. Cele horyzontalne i systemowe

Wśród horyzontalnych obszarów o kluczowym znaczeniu dla realizacji Strategii założenia wymieniają:

  • zapewnienie dostępu do szybkich, wydajnych i bezpiecznych usług telekomunikacyjnych niezależnie od lokalizacji użytkownika;
  • wzmocnienie kompetencji przyszłości, niezbędnych zarówno dla obywateli, jak i administracji publicznej;
  • zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego państwa w kontekście rosnących zagrożeń w cyberprzestrzeni;
  • zwiększenie efektywności zarządzania procesami cyfrowymi dzięki wdrożeniu Architektury Informacyjnej Państwa, umożliwiającej spójne planowanie i kontrolę działań międzyresortowych.

Cele te mają charakter przekrojowy i są powiązane z realizacją kierunkowych działań w ramach trzech płaszczyzn: państwa, ludzi i gospodarki.

4. Monitorowanie, przegląd i wdrażanie Strategii

Zgodnie z założeniami do projektu uchwały, za monitorowanie realizacji Strategii odpowiada minister adekwatny do spraw informatyzacji. Raz w roku prowadzone będą analizy postępu realizacji działań w ramach celów horyzontalnych i kierunkowych, obejmujące ocenę efektywności wdrożeń i stopnia realizacji wskaźników. Wyniki będą przedstawiane Komitetowi do spraw Cyfryzacji i publikowane na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Strategia przewiduje także cykliczny przegląd co dwa lata, zgodnie z art. 12ad InformPodPublU. Minister adekwatny do spraw informatyzacji we współpracy z członkami Rady Ministrów będzie opracowywać sprawozdanie z przeglądu, które następnie zostanie poddane konsultacjom społecznym. Pełnomocnicy do spraw informatyzacji w poszczególnych resortach zostaną zobowiązani do przygotowania materiałów z realizacji działań w ramach przeglądu.

Integralnym elementem systemu monitorowania będzie zestaw wskaźników efektywności, obejmujących wartości bazowe, pośrednie i docelowe w perspektywie do 2035 r. Strategia przewiduje również opracowanie planu operacyjnego na trzyletni horyzont, przyjmowanego przez Komitet do spraw Cyfryzacji, który będzie zawierał harmonogram działań i źródła finansowania z coroczną aktualizacją.

Etap legislacyjny i przyjęcie dokumentu

Planowany termin przyjęcia dokumentu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2025 r. Strategia ma obowiązywać do 2035 r., z możliwością cyklicznego przeglądu i aktualizacji co dwa lata.

Idź do oryginalnego materiału