Strategia Cyfryzacji Państwa została zaprezentowana z końcem października 2024 r. Niedługo potem dokument ten przekazano do konsultacji publicznych, które trwały długo, bo aż do 11 grudnia 2024 r. Wydłużony czas na zgłaszanie uwag do strategii nie powinien jednak dziwić – jest ona niezwykle obszerna i wielowątkowa. Fundacja Instrat, wraz z partnerami, skorzystała z możliwości skomentowania projektu i złożyła uwagi do kluczowych dla społeczeństwa obywatelskiego obszarów.
Strategia Cyfryzacji Państwa – wspólne uwagi Fundacji Instrat i partnerów
W ostatnich latach cyfryzacja zyskała horyzontalny charakter, który dotyka wszystkich obszarów funkcjonowania państwa, gospodarki i społeczeństwa. Strategia ma za zadanie nie tylko wesprzeć nasz kraj w realizacji unijnego programu polityk „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r., ale także sprawić, aby Polska dogoniła pionierów cyfryzacji w UE.
Strategia Cyfryzacji Państwa zawiera zestaw kluczowych założeń nowego podejścia do cyfryzacji oraz celów, które mają zostać osiągnięte do 2035 r. Kierowniczka programu badawczego Gospodarka Cyfrowa, Blanka Wawrzyniak, jako ekspertka przy Radzie ds. Cyfryzacji wspierała Ministerstwo Cyfryzacji w przygotowaniu poszczególnych fragmentów Strategii. Kontynuując zaangażowanie w proces powstawania tego strategicznego dokumentu, ekspertki Instratu włączyły się w pracę nad wspólnym stanowiskiem organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
W ramach konsultacji społecznych, razem z Centrum Cyfrowym, Fundacją Batorego, Fundacją Panoptykon, Instytutem Cyfrowego Społeczeństwa, Fundacją “Internet. Czas działać!” i projektem Clementea, przesłaliśmy listę uwag i rekomendacji dotyczącą całego dokumentu.
Uwagi Fundacji Instrat i innych organizacji dotyczą:
- suwerenności cyfrowej i wprowadzenia podatku cyfrowego od przychodów największych spółek technologicznych uzyskiwanych w Polsce;
- szerszego wykorzystywania przez administrację publiczną danych do kształtowania polityk publicznych opartych na danych;
- rezygnowania administracji publicznej z prywatnych platform społecznościowych, takich jak X (Twitter), Facebook, Instagram;
- większej aktywności instytucji publicznych na polu ochrony obywateli (dzieci, pracowników, konsumentów) w relacjach z dostawcami usług (produktów) cyfrowych i pracodawcami.
Oddzielne stanowisko Fundacji Instrat
Prócz stanowiska przesłanego wspólnie z organizacjami partnerskimi, Fundacja Instrat przesłała również drugi, skupiony na konkretnych obszarach strategii dokument, w którym znalazły się uwagi dot. kompetencji przyszłości, koordynacji cyfrowej transformacji kraju, czy cyfrowego zdrowia.