Czym jest norma ISO 55001?
ISO 55001 to międzynarodowy standard w zakresie zarządzania aktywami, który pozwala firmom uporządkować procesy, poprawić przejrzystość danych i podejmować decyzje na podstawie rzetelnych analiz.
Jak podkreśla Agnieszka Franiak, kierowniczka zespołu analiz w Stoen Operator:
– Wdrożenie systemu zarządzania aktywami zgodnego z normą ISO 55001 może przynieść Stoen Operator wiele korzyści. Przede wszystkim stosowanie się do wymagań normy pozwala usystematyzować i uporządkować zarządzanie całym cyklem życia majątku sieciowego. Zapewnia także przejrzystość i sprawność procesów. adekwatne zastosowanie zaleceń zawartych w normie przekłada się na kompletność i dostępność informacji o aktywach, organizacji i jej otoczeniu. Natomiast klarownie wytyczone kryteria decyzyjne bezpośrednio wspierają planowanie inwestycji oraz optymalizację kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem aktywów.
Projekt badawczy z Politechniką Warszawską
Przez ostatnie pół roku Stoen Operator współpracował z Politechniką Warszawską w ramach studenckiego projektu badawczego. Celem było sprawdzenie, jak wdrożenie normy ISO 55001 może wyglądać w praktyce.
Zespół – złożony z ekspertów spółki i studentów – przeanalizował doświadczenia innych operatorów sieci dystrybucyjnych w Polsce i za granicą. Następnie oceniono, w jakim stopniu obecne procesy w Stoen spełniają wymagania normy. Dzięki temu możliwe było zidentyfikowanie luk i przygotowanie planu działań.
Trzy najważniejsze obszary do poprawy
– Z końcem kwietnia zakończyliśmy prace Studenckiego Projektu Badawczego. Wykazał on trzy podstawowe obszary pracy pod kątem ISO – mówi Agnieszka Franiak. – Po pierwsze, i najważniejsze, potrzeba określenia celów i wskaźników efektywności aktywów w postaci strategii zarządzania aktywami. Stoen ma już ramy prognozowania inwestycji i rozwoju sieci, ale to rozwiązania ISO pomogą nam podejmować decyzje w oparciu o szanse i ryzyka. Jako kolejny aspekt zidentyfikowaliśmy potrzebę bardziej formalnego zarządzania interesariuszami. Takie podejście pozwoli na efektywną wymianę informacji z podmiotami zewnętrznymi: odnośnie do planów rozwojowych czy zamierzeń regulacyjnych, które bezpośrednio wpływają na politykę firmy. Z perspektywy interesariuszy wewnętrznych istotna będzie rozbudowa procesów komunikacji, zorientowanie na zmianę oraz uporządkowanie odpowiedzialności za zarządzanie aktywami.
Zachowanie wiedzy i doświadczenia w organizacji
Projekt wskazał również na potrzebę lepszego zarządzania wiedzą wewnątrz firmy. Chodzi o to, by nie tracić cennego doświadczenia pracowników, zwłaszcza tego, które nie jest spisane w procedurach – tzw. wiedzy milczącej.
To praktyczne umiejętności, intuicje i sposoby działania, które pozwalają szybciej reagować na problemy i usprawniać codzienne operacje. Stworzenie mechanizmów przechwytywania takiej wiedzy ma pomóc Stoen Operator nie tylko w bieżącej pracy, ale też w długoterminowym rozwoju.
Zobacz również:- Mikrorynki energetyczne w Warszawie – Stoen Operator testuje elastyczność energetyczną
- Stoen Operator otrzymał ponad 37 mln zł dofinansowania na rozwój warszawskiej sieci elektroenergetycznej
- Politechnika Warszawska z grantem BOŚ! Studenci budują prototyp elektrowni
Źródło: Stoen Operator (komunikat prasowy), oprac. własne.