Notatka ze spotkania projektowego – 6 lutego 2025
Dnia 6 lutego 2025 odbyło się spotkanie online z naszymi partnerami projektu wodorowego, podczas którego omówiliśmy najważniejsze aspekty realizowanych działań oraz przyszłe kroki w projekcie. Dyskusja koncentrowała się na programach szkoleniowych w zawodach w sektorze wodoru, ich kwalifikacjach oraz dostosowaniu do Europejskich Ram Kwalifikacji (ERK). Spotkanie miało na celu również doprecyzowanie harmonogramu prac nad raportem śródokresowym oraz zaplanowanie procesu składania raportu ewaluacyjnego do NA, którego termin przypada na koniec lutego.
Kluczowe tematy spotkania
- Analiza programów szkoleniowych – zawodów przyszłości wodorowych
Partnerzy projektu wspólnie omówili pięć kluczowych zawodów, które będą miały istotne znaczenie dla rozwijającego się sektora wodoru. Wybrane zawody to:- A2. Inżynier ds. bezpieczeństwa instalacji wodorowych – specjalista odpowiedzialny za projektowanie, wdrażanie i monitorowanie systemów bezpieczeństwa w instalacjach wykorzystujących wodór.
- B2. Logistyk ds. magazynowania i transportu wodoru – ekspert zajmujący się planowaniem, optymalizacją i zarządzaniem logistyką dostaw wodoru, uwzględniając normy bezpieczeństwa i regulacje prawne.
- C2. Analityk ds. rynku wodoru oraz regulacji i polityki wodorowej – specjalista analizujący trendy rynkowe, politykę energetyczną oraz regulacje dotyczące wodoru, wspierający procesy decyzyjne w sektorze publicznym i prywatnym.
- D2. Inżynier ds. produkcji i utrzymania wodoru (procesowy) – odpowiedzialny za rozwój i optymalizację technologii produkcji wodoru, jego składowania oraz utrzymania infrastruktury wodorowej.
- E2. Projektant ds. instalacji wodorowych – ekspert techniczny projektujący systemy instalacji wykorzystujących wodór w sektorach przemysłowych i transportowych.
- Dostosowanie kwalifikacji zawodów do Europejskich Ram Kwalifikacji (ERK)
W ramach prac nad projektem podjęto analizę dostosowania kwalifikacji zawodowych do wymagań Europejskich Ram Kwalifikacji, co umożliwi standaryzację kompetencji w obszarze technologii wodorowych i ułatwi mobilność specjalistów w Europie. W kontekście wybranych zawodów najważniejsze będzie określenie poziomów ERK oraz stworzenie profili kompetencyjnych, które będą mogły zostać wdrożone w przyszłych programach edukacyjnych i szkoleniowych. - Przygotowanie raportu śródokresowego
Partnerzy omówili strukturę raportu śródokresowego, który obejmie dotychczasowe działania, wstępne wyniki badań oraz rekomendacje dotyczące dalszego rozwoju projektu. Skupiliśmy się na:- analizie wyzwań związanych z edukacją w sektorze wodorowym,
- podsumowaniu dotychczasowej współpracy i zaangażowania partnerów,
- Raport do NA – harmonogram i zawartość
Do końca lutego planujemy złożyć kolejny raport ewaluacyjny do Narodowej Agencji, podsumowujący postępy prac oraz pierwsze wypracowane rezultaty. Podczas spotkania omówiliśmy najważniejsze elementy raportu, w tym:- stan realizacji poszczególnych działań,
- ocenę zgodności z założonym harmonogramem,
- wskazanie ewentualnych wyzwań i rekomendacji na przyszłość,
- analizę efektywności współpracy konsorcjum,
- wstępne wnioski z badań rynkowych i konsultacji branżowych.
Podsumowanie i kolejne kroki
Spotkanie pozwoliło nam wypracować wspólną wizję dalszych działań oraz dopracować szczegóły związane z kluczowymi aspektami projektu. W nadchodzących tygodniach skoncentrujemy się na:
- dalszej pracy nad profilami kompetencyjnymi dla wybranych zawodów,
- analizie programów edukacyjnych pod kątem ich dostosowania do ERK,
- zaplanowaniu kolejnych spotkań oraz konsultacji z ekspertami branżowymi.
Partnerzy projektu wykazali duże zaangażowanie w realizację zaplanowanych działań, co daje solidne podstawy do dalszej skutecznej współpracy i osiągnięcia założonych celów.
![](https://www.feri.org.pl/wp-content/uploads/2025/02/wodor-spotkanie-1-1024x1024.jpg)