Chińskie Ministerstwo Transportu wydało 14 października „Akty wykonawcze dotyczące specjalnych opłat portowych dla statków związanych z Stanami Zjednoczonymi”, które weszły w życie z dniem ich wydania.
Zgodnie z dokumentem statki zajmujące się międzynarodowym transportem morskim, które cumują w chińskich portach i spełniają którekolwiek z poniższych kryteriów, podlegają specjalnym opłatom portowym. Uiszcza je właściciel statku lub jego agent:
- statki należące do przedsiębiorstw, innych organizacji lub osób fizycznych z USA;
- statki eksploatowane przez przedsiębiorstwa, organizacje lub osoby fizyczne z USA;
- statki będące własnością lub eksploatowane przez przedsiębiorstwa, organizacje lub osoby fizyczne w Stanach Zjednoczonych, które bezpośrednio lub pośrednio posiadają 25% lub więcej udziałów (prawa głosu, miejsca w zarządzie);
- statki pływające pod banderą Stanów Zjednoczonych;
- statki zbudowane w Stanach Zjednoczonych.
Statki zbudowane w Chinach zgodnie z punktami (1) do (4) powyżej są zwolnione z opłaty. Zwolnione z opłaty są również puste statki wpływające do chińskich stoczni wyłącznie w celu naprawy oraz inne statki, którym przyznano zwolnienie po weryfikacji.
Szczegółowe standardy pobierania specjalnej opłaty portowej są następujące (kwoty poniżej 1 tony netto są zaokrąglane w górę do 1 tony netto):
- W przypadku statków cumujących w chińskich portach od dnia 14 października 2025 r. opłata wynosi 400 RMB za tonę netto;
- W przypadku statków cumujących w chińskich portach od dnia 17 kwietnia 2026 r. opłata wynosi 640 RMB za tonę netto;
- W przypadku statków cumujących w chińskich portach od dnia 17 kwietnia 2027 r. opłata wynosi 880 RMB za tonę netto;
- W przypadku statków zawijających do chińskich portów od dnia 17 kwietnia 2028 r. opłata wynosi 1120 RMB za tonę netto.
W przypadku każdego statku specjalna opłata portowa nie może być pobierana więcej niż pięć razy w ciągu roku kalendarzowego. Roczny cykl rozliczeniowy rozpoczyna się 17 kwietnia każdego roku.
W przypadku gdy statek zawija do wielu chińskich portów podczas tego samego rejsu, specjalne opłaty portowe są uiszczane tylko w pierwszym porcie zawinięcia. W przypadku statków zawijających do chińskich portów więcej niż pięć razy w ciągu roku, specjalne opłaty portowe są uiszczane za pierwsze pięć rejsów. Kolejne rejsy są zwolnione z opłat po przedstawieniu dowodów uiszczenia opłat za pierwsze pięć rejsów.
Statki, które nie uregulują specjalnych opłat portowych zgodnie z niniejszymi przepisami, nie będą mogły dopełnić formalności związanych z wejściem lub wyjściem przez organy administracji morskiej.